artikel

Tips voor ontslaggesprekken

Horeca

  • val meteen met de deur in huis en draai niet om de vervelende boodschap heen
  • wees duidelijk. De werknemer moet zich na het gesprek niet hoeven afvragen of hij nu ontslag heeft gekregen of niet
  • geef uw medewerker de tijd om het slechte nieuws op zijn eigen manier te verwerken
  • doe geen valse beloftes. Zeg niet dat u een andere plek voor de betreffende medewerker zal zoeken als u eigenlijk al weet dat u die mogelijkheid niet heeft
  • maak een onderscheid tussen de persoon en zijn functioneren. Maai de persoon zelf niet onnodig onderuit, maar hou het gesprek zo zakelijk mogelijk en beperk u tot het functioneren van de betreffende werknemer in zijn huidige baan
  • zorg dat de inhoud van de schriftelijke bevestiging achteraf overeenkomt met de inhoud van het gesprek. Als in de schriftelijke bevestiging nog nieuwe argumenten of feiten staan, kan dat een nieuwe klap betekenen
  • als u medewerkers moet ontslaan vanwege tegenvallende resultaten, wees dan zo open mogelijk over de cijfers. Dat maakt het onslag makkelijker te accepteren


    Procedures Ontslaggesprek