artikel

Veel bedrijven zonder wisseleuro’s

Horeca

De komst van de euro is onafwendbaar.Er zijn nog veel horecaondernemers die ervan uitgaan dat de overgang naar de nieuwe munt vanzelf gaat. Zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet. Aanpassingen aan pinautomaten en kassasystemen zijn nodig, prijsaanduidingen op menukaarten moeten worden herzien en ook voor de inkoop en administratie verandert veel. Naast de extra kosten speelt mee dat ondernemers, personeel en gasten, de tijd hard nodig hebben om simpelweg te wennen aan de nieuwe situatie.

Veel bedrijven zonder wisseleuro’s
Honderden, zoniet een paar duizend horecabedrijven in Nederland zijn de eerste dag van het nieuwe jaar verstoken van eurowisselgeld. Gasten zullen daardoor tijdens de nieuwjaarsnacht op veel plaatsen noodgedwongen in guldens worden terugbetaald. Veel ondernemers hebben de nieuwe munten en biljetten niet op tijd bij hun bank besteld.

De banken leveren de euro’s vanaf 27 december aan de deur af, omdat kleine ondernemers niet door geldauto’s bevoorraad kunnen worden. Dit gebeurt echter alleen bij bedrijven die vóór 31 oktober hun bestelformulieren hebben ingediend. Laten ze dit na, dan moeten ze hun euro’s zelf bij de bank ophalen, hetgeen onveilig is en voor logistieke problemen kan zorgen. Bovendien kunnen ze pas bij de bank terecht voor euro’s na de feitelijke invoering van de nieuwe munt per 1 januari.

Toch valt niet alleen de ondernemers te verwijten dat ze de euro’s niet tijdig in huis hebben. De oorzaak ligt voor een belangrijk deel bij de banken zelf. Met name de Postbank heeft veel kleinschalige bedrijven over het hoofd gezien bij het bevoorraden met euro’s, zegt Els Prins van MKB-Nederland. ‘We krijgen heel veel klachten over de Postbank. Het lijkt erop dat kleine bedrijfjes die klant zijn maar niet regelmatig genoeg geld storten gewoon niet in aanmerking komen voor bevoorrading eind december. Dat is de praktijk.’

Ook ontstaat verwarring doordat nogal wat ondernemers geen zakelijke maar privérekening hebben en zo automatisch buiten de boot vallen. Volgens woordvoerder Prins gaat het om een grote groep. ‘Ik maakte vorige week een rondje langs negen bedrijven die allemaal euro’s hadden besteld. Twee van hen zijn er niet zeker van of ze het nieuwe geld wel op tijd in huis hebben. In beide gevallen ging het om klanten van de Postbank.’

Kredietwaardig
Directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland bevestigt het probleem. Hij wil benadrukken dat het voor de banken soms lastig is om zonder meer groen licht te geven voor eurobevoorrading. ‘Er zijn horecabedrijven die eenvoudigweg niet kredietwaardig zijn. In zo’n situatie moet je van een bank ook niet veel verwachten.’

Claes gelooft overigens dat ondernemers zich niet al te veel zorgen moeten maken over de euro op die eerste januari. ‘In de hectiek van de omwisseling en het begin van het nieuwe jaar doen ondernemers er verstandig aan gedurende de nieuwjaarsnacht óf alleen in euro’s óf alleen in guldens te werken. In veel bedrijven zal vooral dat laatste het geval zijn.’ Ondernemers kunnen bij Horeca Nederland stickers en posters bestellen waarmee ze de gast kunnen informeren over die werkwijze op 1 januari.

Kassa’s nog lang niet europroof
Vijf weken voor de introductie van de euro beschikken heel veel bedrijven nog steeds niet over een aangepast kassasysteem. Naar schatting 25 procent van de ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf is op dit moment niet europroof, schat René Eijsink, directeur van een bedrijf in afrekensystemen. Of het percentage van 25 procent ook geldt voor de horeca, is moeilijk te zeggen.

‘Maar je kunt ervan uitgaan dat heel veel ondernemers in de branche de zaakjes niet in orde hebben. We krijgen dagelijks horecaklanten over vloer die nog niets gedaan hebben aan de euro, en het zijn heus niet alleen maar kleine eenmanszaken’, aldus Eijsink. Een kassasysteem dat niet is aangepast zal met name in de duale fase – de periode tot eind januari waarin zowel in guldens als euro’s betaald kan worden – voor grote problemen zorgen.

Een systeem dat europroof is rekent bedragen automatisch om van euro naar gulden. Beschikt een kassa niet over die functies, dan wordt het vanaf 1 januari flink hoofdrekenen voor een ondernemer en z’n personeel. Iets anders is dat een kassa in het guldensysteem automatisch op vijf cent afrondt, terwijl we straks te maken hebben met eurocenten. Kassa-expert Eijsink wil niet dat het beeld ontstaat dat het een chaos in ondernemend Nederland is als het gaat om de voorbereiding voor de komst van de euro. ‘In geen geval. Gelukkig zijn er ook heel veel ondernemers die wel klaar zijn voor de komst van de euro.’

Zo’n bedrijf is bijvoorbeeld Bakkerij Bart. De 100 vestigingen van de franchiseorganisatie zijn volledig europroof. Kassasystemen zijn aangepast, personeel is op cursus gestuurd. Bakkerij Bart kreeg voor die gedegen voorbereiding begin november tijdens het Deloitte & Touche Horeca Business Congres de jaarlijkse Eijsink Award uitgereikt. In de hotelsector kreeg vorig jaar golden Tulip Hotel Figi in Zeist een belangrijke Europese onderscheiding voor zijn doordachte eurobeleid.