artikel

Bob drinkt niet tijdens het stappen

Horeca

‘Hij is vanavond de Bob!’ Als het aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, verkeersveiligheidsorganisatie 3VO, Koninklijk Horeca Nederland en de Branchevereniging Alcohol ligt, gebruikt heel uitgaand Nederland vanaf half december deze slogan.

Bob is de naam van een nieuwe campagne die deze partijen op vrijdag 14 december officieel lanceren. De boodschap is dat het uitgaanspubliek onderling de afspraak maakt wie Bob is en dus tijdens een avondje stappen nuchter blijft om vrienden veilig per auto naar huis te brengen.

Radio- en televisiespotjes, advertenties en billboards gaan het publiek adviseren tijdens het uitgaan een Bob aan te wijzen. De spotjes zullen, in tegenstelling tot voorgaande campagnes, ook in de zomer worden uitgezonden.

Het concept van de Bob-campagne is in België bedacht en ontwikkeld. De campagne ‘Het is feest als Bob rijdt’ loopt daar vijf jaar en is een groot succes: Bob is in België bekend bij 95 procent van de bevolking.

De Bob-campagne gaat binnenkort ook in Luxemburg, Frankrijk en Griekenland van start. Duitsland en Spanje zijn geïnteresseerd. In elk land komt een eigen versie van de campagne die is aangepast aan de situatie en het publiek. De naam Bob blijft wel gehandhaafd.

De kosten van de campagne bedragen vijf miljoen gulden per jaar. Hiervan wordt 3,5 miljoen betaald door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De campagne zal in elk geval de komende drie jaar lopen.