artikel

Het horecajaar 2001 in beeld (deel 3)

Horeca

Een bewogen jaar ligt alweer achter ons. Een jaar met de gebruikelijke ups en downs en verrassende ontwikkelingen. En dat geldt ook voor de horecabranche. De redactie blikt nog even terug op de meest opvallende horecamomenten van 2001. Vandaag het laatste overzicht uit een serie van drie met onder meer: imago van de horecaondernemer, biologisch is in en het Café van het Jaar.

‘Horecaondernemer uitgenast type’
In het vroege voorjaar lanceren de gezamenlijke brancheorganisaties de campagne ’t Werkt een stuk leuker in de horeca. Doel is het imago van de sector op te krikken, om zo het werken in de horeca aantrekkelijker te maken voor met name jonge mensen. De campagne blijft niet onopgemerkt. Een trouwe lezer stuurt de redactie een brief waarin ze haar jarenlange frustratie over het horecavak uit de doeken doet. Een passage uit die brief, die we plaatsten in het nummer van 18 mei, mag in dit jaaroverzicht niet ontbreken:

‘Opgegroeid met een broer in de horeca (die bijna knettergek is geworden, haast in echtscheiding lag en zich uiteindelijk heeft laten omscholen tot beveiligingsbeambte) en getrouwd met een man die al ruim tien jaar als kok werkt, met alle problemen van dien, denk ik wel enig recht van spreken te hebben. Horecaondernemers zijn over het algemeen de meest asociale, mensonvriendelijke, egoïstische en uitgenaste mensen die ik ken. Hulpjes achter de schermen worden onderbetaald, hebben te weinig vrije tijd en kampen meestal met relatieproblemen. Ik ben trots op mijn man, ik respecteer zijn passie voor koken. Wat ik niet respecteer, is dat hij wordt uitgemolken, omdat zijn baas te krenterig is om goed personeel aan te nemen.’

Wegens vliegen gesloten

Het is een dorp van niks. De Rips, in het noordoosten van Brabant. Maar ze haalden dit jaar wel de wereldpers. Begin juni worden de inwoners geteisterd door een ware vliegenplaag, afkomstig van een plaatselijke kippenfarm. De venijnige beestjes hebben het gemunt op de plaatselijke horeca. Tien vliegen in een biertje, 15 op een uitsmijter: Lieke Kruijssen van café de Viersprong is ten einde raad en doet haar zaak op slot. Rudy Kersten en Henrich van Houtum (foto) van restaurant Howard’s in het naburige Elsendorp vissen dagelijks honderden vliegenlijkjes uit de insectenkiller. Een drama, vindt ook hoofdredacteur Hans Steenbergen van Misset horeca. Hij stuurt maar liefst twee verslaggevers naar Brabant, het is tenslotte komkommertijd. Ook de buitenlandse vakmagazines horen van de vliegeninvasie, getuige het bericht in Caterer & Hotelkeeper, het Britse zusterblad de Misset Horeca.

75 rondjes bier

Misset Horeca’s bierpanel, het Rondje Bier, beleefde 12 april zijn 75e editie. In de voormalige Bierbrouwerij De Raaf – het huidige Landgoed Bergzicht – in Heumen waren meer dan honderd brouwers, kasteleins en andere gasten getuige van een proeverij waarbij uitsluitend unieke bieren de revue passeerden. De Westmalle Extra bijvoorbeeld. Het bier dat twee keer per jaar uitsluitend voor de bewoners van deze Belgische trappistenabdij wordt gebrouwen. Of het Van Vollenhoven’s Stout, een fraaie stout afkomstig uit de ketels van… Heineken! Hoogtepunt van de dag was de presentatie van het Wildeman Blond. Een eenmalig gebrouwen bier, speciaal voor de voorzitter van het Rondje Bier, Dick Wildeman. Misset Horeca’s hoofdredacteur Hans Steenbergen overhandigde de geëmotioneerde voorzitter de eerste fles.

Ons Caffeej de beste

Maandag 19 november was een mooie dag in het leven van Jan Caspers. De eigenaar van Ons Caffeej in Uden won het gastvrijheidsbeeld, behorend bij de titel Café van het Jaar. Drie keer is scheepsrecht voor Caspers. Twee keer eerder wist hij door te dringen tot de finaleronde, maar zag toen de hoofdprijs aan zijn neus voorbijgaan. Tot dit jaar dus. Café De Guyter uit Pijnacker werd tweede en het Chaamse Wapen uit Chaam eindigde op een derde plaats. De Kwip in Zevenbergen werd verkozen tot Dorpscafé van het Jaar.
Twee eerdere winnaars van de Café van het Jaar-verkiezing, In den Ouden Vogelstruys in Maastricht en De Bank in Doetinchem, wisselen dit jaar overigens van eigenaar. Ben en Sandra Schiffeleers van het ook wel als de ‘Hoeskamer van Mestreech’ bekendstaande café besloten een punt achter hun horecacarrière te zetten. Gert van Aalst deed De Bank van de hand om zich volledig te kunnen richten op zijn nieuwe aanwinst, restaurant ’t Vermaeck. Eveneens gevestigd in Doetinchem.

Skippy meeste markante horecagast

Niet de ondernemer, maar de gast staat centraal in de zomerserie van dit jaar. De redactie bezoekt in juli en augustus vier bedrijven en ondervraagt gasten over hun horecabeleving. In hotel Oostergoo in het Friese Grou maken we kennis met Skippy, kapitein van de watertaxi. Een opvallende verschijning, die zich op zaterdagavond in een balletpak hijst om de schuimparty in de plaatselijke dancing op te leuken. Een lokale ster met sterallures. ‘Ik ben populairder dan Marco Borsato. Mijn vrouw vindt het niks, maar de meeste andere vrouwen kunnen niet van mij afblijven.’

Wat gaat de euro ons brengen?
We hebben er pagina’s over volgeschreven het afgelopen jaar: de euro en wat de horeca allemaal moest doen om zich voor te bereiden. Er heerste chaos bij het europroof maken van kassa- en betaalsystemen, ondernemers hadden aanvankelijk geen zin om de prijzen op de kaart aan te passen. Of we er klaar voor zijn? Over een paar dagen weten we meer.

Culitrend: biologisch

Back to basics. Terug naar de natuur. Biologisch is dit jaar dé hit in de Nederlandse keuken. Met dank aan de dierziekteproblemen en Albert Heijn. De grootgrutter promoot regelmatig producten met het EKO-keurmerk. Biologische restaurateurs kruipen in 2001 uit hun schulp. Grossiers bieden steeds vaker eko-artikelen aan. Maar het inkopen van biologische producten blijkt tijdrovend. Slechts 1 à 2 procent van de 12.000 restaurants in Nederland is bezig met biologisch in hun keuken, blijkt uit cijfers van KHN. Veel ondernemers stappen gedeeltelijk over en schaffen bijvoorbeeld alleen eko-zuivelproducten aan.

Kok Eric van Veluwen van De Woeste Hoeve is een fervent voorvechter van de biologische keuken. Zo’n 80 tot 90 procent van zijn ingrediënten zijn van eko-signatuur. ‘Er is meer interesse voor biologisch koken, maar een trend wil ik het niet noemen.’ Volgens de kok slaan onbespoten producten niet aan in Nederland. Mede vanwege de logistieke problemen om de ingrediënten te bemachtigen. ‘Je moet over een cluster van aanvoeradressen beschikken.’ Ander obstakel is volgens Van Veluwen de hoge inkoopprijs. ‘Dat vergt creativiteit van de kok.’ Toch is hij positief voor 2002. Er is wel flink veel promotie nodig. Ook de groothandel dient meer eko-producten te gaan verkopen. ‘We moeten de handen op elkaar zien te krijgen.’