artikel

Nederlander catert carnaval in Rio

Horeca

De finale van het kampioenschap van de wereldberoemde carvavalsoptochten van Rio de Janeiro speelt zich af in het bijna even bekende Samba stadion, midden in de stad. De catering van het stadion is in handen van de Nederlander Peter van Voorst Vader, die tijdens het carnaval met zijn fast food bedrijf Bobs’s dan in twee weekeinden ruim één miljoen Braziliaanse Real omzet. Ofwel 1 miljoen gulden. Bob’s doet ook aan bedrijfscatering.

Bob’s is geconcentreerd in de miljoenensteden Rio de Janeiro en Sao Paulo, waar het een kleine maar dappere concurrent is van McDonald’s. De keten heeft een jaaromzet van ongeveer 200 miljoen gulden. Naast het gewone fast food werk doet Bob’s ook aan evenementencatering. De belangrijkste kassuccessen in de evenementencatering zijn het carnaval van Rio en de Grand Prix autoraces. Verder is Bob’s present op rodeos, op een boekenbeurs, het is aanwezig in een aantal kerken die zijn omgebouwd tot food courts en het verzorgt in de twee belangrijkste TV studio’s van het land de bedrijfscatering voor in totaal 8000 mensen.

In alle gevallen wordt in grote lijnen – of zelfs exact – hetzelfde fast food assortiment gevoerd als op de gewone, vaste locaties. Bob’s staat altijd voor fast food, óók in de bedrijfscatering. ‘Ons assortiment is onze kracht’, zegt directeur Peter van Voorst Vader. ‘Daarmee gaan we ook regelrecht de concurrentie aan met McDonald’s. Wij voeren een uitgebreider assortiment. Én met onze differentiatie van activiteiten zijn we ook veel flexibeler dan McDonald’s. Wij kunnen gemakkelijker met speciale producten ad hoc op bepaalde gebeurtenissen inspelen. Verder doen we ook aan deliveries, wat McDonald’s ook niet doet. Die bezorging beloopt zelfs ongeveer 10% van onze totale business.’

Het assortiment van Bob’s is net als dat van McDonald’s gebaseerd op de hamburger. Bij Bob’s koop je alleen geen Big Mac maar een inderdaad Big Bob. Die kan zijn van vlees, kip of kalkoen. Bob’s werkt bewust aan een gezonder maar bovenal ook gevarieerder assortiment. Naast de burgers en hot-dogs zijn er sandwiches die de klant op maat kan laten samenstellen uit diverse ingrediënten, er zijn tosti’s (bijvoorbeeld kaas/banaan) en een breed scala salades. Coca-Cola wordt bij Bob’s vanzelfsprekend ook veel verkocht maar wordt niet extra gepromoot. Dat gebeurt wel met verse orange juice. Ook de milk shake, met Ovomaltinekruimels bestrooid (een erfenis uit de Nestlé tijd; zie kader), is een paradepaardje.Volgens Van Voorst Vader zijn de producten van Bob’s lekkerder dan die van McDonalds’. ‘Wij moeten McDonald’s met onze eigen middelen bestrijden’, zegt hij. ‘Daarom is onze doelgroep ook iets ouder. En daarom doen we bijvoorbeeld ook aan catering.’

Europa
Bob’s wil vanaf heden per jaar met tenminste 50 locaties groeien en ook de overige activiteiten uitbouwen. Volgend jaar wordt de grens overgestoken naar Argentinië en Paraquay en waarschijnlijk ook naar Florida. In Lissabon is nu net de eerste Europese vestiging geopend. Volgend jaar moeten er in Portugal in totaal acht Bob’s staan. De keuze voor Portugal heeft simpelweg te maken met de taalband tussen dat land en Brazilië. Verder kijkt Van Voorst Vader momenteel met Accor naar de mogelijkheden van samenwerking op vliegvelden, om te beginnen in Brazilië. Ook zal Bob’s in Zuid-Amerika binnenkort in benzinestations te zien zijn.Op de vraag of fast food – Bob’s? – ook wat voor de Nederlandse bedrijfs- en overige catering zou zijn, zegt Van Voorst Vader: ‘Dat zou ik niet weten. Ten eerste ken ik de Nederlandse cateringbranche niet zo goed. Ikzelf ben in Brazilië voor het eerst met de horeca in aanraking gekomen. Ten tweede leeft en eet de Braziliaan natuurlijk heel anders dan de Nederlander. En er is daar ook een heel ander marktvolume. Alleen al in een stad als Sao Paolo wonen meer mensen dan in heel Nederland bij elkaar.’