artikel

Nederlander laat meer kurken knallen met oud en nieuw

Horeca

De Nederlander laat zich wat betreft het champagnegebruik weinig gelegen aan de economische teruggang of de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten. Volgens het Informatiecentrum Champagne is er tot eind september 1,5 procent meer geïmporteerd dan in dezelfde periode vorig jaar.

Nederland is met de stijging van de import een uitzondering. Vanuit de streek Champagne is dit jaar, tot eind september, in totaal bijna negen procent minder uitgevoerd. De inkoop voor de jaarwisseling loopt ongeveer tot eind september. ’De Amerikaanse markt is duidelijk ingestort’, aldus een woordvoerster van het centrum maandag. De import in de VS lag in de eerste negen maanden van het jaar 38 procent lager dan vorig jaar. Ook in Italië nam de vraag naar de feestdrank fors af, die is dit jaar dertig procent lager uitgekomen.

Vreemd genoeg lijken de huidige omstandigheden bij de doorgaans als saai bekend staande Britten een tegengesteld effect teweeg te brengen. Engeland bestelde dit jaar liefst een kwart meer champagne.

Een trend in het champagnegebruik de laatste jaren is nauwelijks te herkennen. Volgens het informatiecentrum is sprake van ‘drie atypische jaren op rij.’ In 1999 werd het beeld zwaar vertekend door het hamsteren voor de millenniumjaarwisseling. ‘Er was toen van te voren sprake van een hype, maar er is toen veel minder gedronken dan we hadden gehoopt.’ Daardoor waren er vorig jaar nog flinke voorraden, maar ook dit jaar nog. ‘Er liggen nog steeds millenniumvoorraden’, aldus de woordvoerster. Daardoor is het beeld ook dit jaar vertekend.

Gemiddeld zou de consument dit jaar niet veel meer hoeven te betalen voor een goede fles. ‘Champagne is niet duurder geworden.’ Wel is bijvoorbeeld in de VS te merken dat de consument de duurdere fles eerder laat liggen ten gunste van een goedkoper exemplaar. ‘Daar vallen de klappen duidelijk bij de duurdere merken.’ Over het geheel genomen neemt de champagneconsumptie iets af. ‘De totale bestedingen in de duurdere horeca nemen iets af, dus ook die aan champagne.‘