artikel

Nieuwe La Place heeft opnieuw voorbeeldfunctie

Horeca

Sinds zijn ontstaan in 1978 heeft La Place van V&D een voorbeeldfunctie in ons land, zowel voor de horeca als voor de catering. Op maandag 5 november opende het eerste restaurant van de nieuwe, derde generatie van La Place zijn poorten. Genaamd La Place Marché du Monde. Een vernieuwd concept, een vernieuwd assortiment en een vernieuwde inrichting en uitstraling. Met deze wereldmarkt heeft La Place zichzelf hernieuwd op voorsprong gezet.

Nieuwe La Place heeft opnieuw voorbeeldfunctie

Vriend en vijand zullen de nieuwe La Place Marché du Monde van de V&D in het Utrechtse Hoog Cathrijne á la minute herkennen als een echte,‘ouderwetse’ La Place. Maar toch anders. De kenners en fans van de eigen, eigenwijze V&D-toko Les Halles (La Place, Le Marché, Café Marché, Le Café, Le Marché Chocolaterie en Le Marché Panini) zullen zoeken naar de wijzigingen die de derde generatie La Place onderscheiden van de nummers één en twee. En dan is er heel wat te vinden, daar in Utrecht. Het vertrouwde, herkenbare La Place beeld is gebleven en de front cooking is er ook nog, maar de insteek en de details zijn allemaal toch weer net even geraffineerder dan het al was. Net weer een stapje verder dan de tweede generatie die in 1994 met de locatie Kalverstraat werd ingeluid. Nieuw was toen een modernisering en up-grading van zowel restaurant/zitgedeelte als assortiment.

De eerste La Place generatie, die in september ’87 het levenslicht zag, kenmerkte zich met name door zijn front cooking, wat destijds voor ons land een nieuw fenomeen was. Toen werd achter de schermen ook gestart met een andere perceptie van wat de klant nu eigenlijk écht wil. ‘Want’, zo zegt Paul Bringmann, directeur van Les Halles/La Place: ‘De klant weet donders goed wat hij wil, alleen beschikt hij niet over genoeg horecakennis om ons dat duidelijk te kunnen maken. Daarom hebben we toen een heel nieuwe manier van vraagstelling bij enquêtes bedacht, waarbij we zochten naar latente in plaats van bestaande behoeften.

Veel enquêtes vragen in feite naar de bekende weg. Wij vragen niet wat de klant wil, maar wat hij zóu willen. Zo kwamen wij bijvoorbeeld tot de conclusie dat we geen frites meer wilden verkopen, ook al was er wel vraag naar. Omdat wij voorop willen lopen, hebben wij ons ten doel gesteld niet alledaags te willen zijn. Daarom dat we ook nu al met de nieuwe La Place Marché du Monde gekomen zijn. Strikt genomen was dat nog niet nodig geweest. Maar juist als je voorop loopt moet je ook als eerste met nieuwe ideeën beginnen. En dan blijkt dat de klant er ook klaar voor is.’

Wereldvoedselmarkt
De naam La Place Marché du Monde geeft al aan waarin de vernieuwing van de derde generatie schuilt. Kern van het verhaal is dat het nieuwe restaurant in Utrecht een wereldvoedselmarkt wil zijn. Dat wil zeggen dat er meer uitgifte-eilanden zijn dan bij de gewone La Place gebruikelijk is, waarbij elk eiland zijn eigen ethnische keuken en assortiment heeft. Bovendien heeft een deel van de uitgiftes zijn eigen zitbarretjes. Die bevinden zich dan achter de betreffende open front-keuken; dus in the ‘back kitchen’, zeg maar. Die zitgedeelten zijn qua sfeer en inrichting passend bij het thema van de uitgifte, bijvoorbeeld Thais. Net als overal is daarbij met het oog op een zo goed mogelijke visual merchandising op de kleinste details gelet.

Zo is er onder andere veel verschillend serviesgoed. Want ook dat is kenmerkend voor de nieuwe opzet: nóg meer oog voor detail, om zo het concept zoveel mogelijk te benadrukken.Om het concept ook technisch de nodige stijl, snelheid en ‘ausdauer’ te geven, is ook bij de keuze van hardware niet op een cent maar wel op details gekeken. Daarvan getuigen onder andere de aanwezigheid van een aantal fourneaux Molteni en één enkel, geïntegreerd afzuigplafond boven het gehele marktplein, een razendsnelle maar niet minder echte pizza-oven, speciale wok-apparatuur, oister cettles, een rietsuikerpers enz.Om het idee van een markt nog verder uit te bouwen, is La Place met zijn nieuwe restaurant nu ook traiteur geworden. Achter het besloten marktplein waarop de uitgiften zijn samengebracht bevindt zich een traiteurgedeelte met een aantal specifieke, aparte uitgiftes. Het traiteurgedeelte heeft zijn eigen kassa.

Open haard
En last but not least is ook het zitten vernieuwd. De zitmogelijkheden zijn verspreid, gedifferentieerd en luxer dan bij de ‘oude’ La Place. Je kunt in het nieuwe Utrechtse restaurant zitten op dezelfde verdieping als het marktplein, maar ook een verdieping hoger, waar zich ook een groot dakterras bevindt, een zalencomplex én een kookschool.Door de verschillende typen meubilair en verschillende zithoeken en ruimten is er op beide verdiepingen voor elk wat wils. Zo is er bijvoorbeeld een bibliotheekhoek, er is een aparte lounge inclusief open haard, je kunt met z’n vieren aan een ‘fransig’ simpel witgeschilderd eettafeltje met zicht op het warenhuis zitten, je kunt lui zitten in een rustieke sfeer, aan eerder genoemde eetbarretjes kun je in een oosterse sfeer eten, boven kun je terecht als je meer van ‘jetsetteriger’ en modern houdt, enzovoort. Er zijn in totaal 800 zitplaatsen, exclusief de 150 stoelen op het dakterras.

Spaanse lampen
Voor de nieuwe, eerste La Place Marché du Monde moest het bestaande, ‘traditionele’ La Place restaurant eerst volledig verdwijnen. Het nieuwe restaurant is ook aanzienlijk groter geworden. De dakverdieping en de lounge werden bij de bestaande, oude La Place ruimte getrokken.Ook in de inrichting zijn de details zijn soms indrukwekkend. En duur. Zo hangen er boven de vide, waardoorheen je van de dakverdieping in het traiteurgedeelte kunt kijken, grote verfrommelde kunststoffen lampen van een lichte roestkleur, gemaakt in Barcelona. Modern, stijlvol, duur. Werelds. Ook weer op zijn eigen manier passend bij de sfeer van de wereldvoedselmarkt die de nieuwe La place Marché du Monde is.

‘Wij hebben over de hele wereld rondgekeken en overal spullen vandaan gehaald’, zegt directeur Bringmann. ‘En ook gedachten en ideeën. We hebben ook heel veel andere concepten bekeken. Want daar gaat het natuurlijk in de eerste plaats om. Om ideeën. Eerst bepaal je je basisgedachten en -doelstelling en dan ga je rondkijken hoe je die kunt invullen, maar ook verder kunt uitbouwen en bijschaven.’ Door de grotere keuze van zowel food als zitten, en door het hogere zitcomfort, zal de verblijfsduur in La Place Marché du Monde hoogstwaarschijnlijk toenemen. Maar de verwachting is dat de gemiddelde besteding dat ook zal doen. In beide gevallen rekent Bringmann op zo’n 10 procent. Over de kostenkant van de zaak zegt hij: ‘Wij werken met de zelfde kengetallen als bij de traditionele La Place.’