artikel

Voor goed softijs staan mensen in de rij

Horeca

Wie met Jan Baars van Interfastfood Raalte over softijs praat, krijgt het gevoel tegenover iemand te zitten die praat over zijn favoriete hobby. De groothandelaar, gespecialiseerd in softijs, ziet toekomst voor het product in de cafetaria. ‘Voor goed softijs met de juiste aankleding, staan mensen in de rij’, meldt hij.

Met name voor cafetariahouders ziet Baars mogelijkheden. ‘Softijs heeft zoveel voordelen ten opzichte van ander ijs’, zegt hij. ‘Met softijs kan een ondernemer maatwerk leveren. Warme kersen, diverse toppings, karamel, chocola, kaneel, nootjes en ga zo maar door; je kunt met softijs veel kanten op. De wensen van de klant zijn uitstekend te bedienen.’ De afzetmarkt is groot genoeg, denkt Baars. Met name de jeugd is volgens hem een doelgroep. ‘Vroeger was een ijsje een traktatie waarmee je je kinderen kon verrassen. Nu is ijs een product uit het vaste eetpatroon. De jeugd heeft tegenwoordig veel geld op zak. Maak daar gebruik van, maar presteer er ook naar.’ Dat laatste is volgens de groothandelaar van groot belang. Kwaliteit is een must. ‘Voor een goed ijsje zijn mensen bereid meer te betalen, zelfs een stuk om te rijden. Topkwaliteit moet daarom standaard zijn. Eén keer minder goed ijs produceren, kan veel schade aanrichten. Klanten onthouden zoiets. Je richt schade aan, waarvan het lang duurt om dat weg te werken. Van een goed product iets slechts maken, is makkelijk. Na een slecht begin weer iets op te bouwen is daarentegen moeilijk’

Voorwaarts
Softijs heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Ook waren er dalen, maar het gaat volgens Baars al een lange tijd prima met softijs. ‘Wil je nu goed softijs verkopen dan heb je vakkennis nodig èn moet je bereid zijn er energie en zorg aan te besteden. Wat hebben we met zijn allen gemopperd op de HACCP-regels, maar wat zijn ze goed geweest. Het heeft de beroepsgroep naar een hogere level gebracht. Dat is in de cafetariabranche net zo. Ik vind dat die branche een stap voorwaarts heeft gemaakt, het is een volwassen bedrijfstak geworden.’Wel mag er meer waardering voor het product softijs komen, vindt Baars. ‘Softijs is geen merkartikel, daarom zijn er geen vaste prijzen. Maar voor een softijsje 75 cent of een gulden vragen is niet meer van deze tijd. Je produceert je ijs verdorie zelf en je maakt een kwalitatief beter product dan voorverpakte ijsjes. Als voor een impulsijs al meer dan f 2,50 kan worden gevraagd, hoef je daar met softijs niet onder te blijven.’ Met softijs zijn steeds meer variaties mogelijk, ook in smaak. Al wordt dat laatste wellicht iets op waarde overschat, denkt Baars. ‘De softijsmarkt kun je makkelijk opdelen. 80 procent bestaat uit vanille en 20 procent uit andere smaken, waarvan 15 procent aardbei.’

Verkrijgbaarheid
Een belangrijk voordeel van softijs op verpakt ijs is, volgens Baars, de verkrijgbaarheid. Impulsijs ligt al overal. Verpakte ijsjes worden bovendien geregeld in de retail nog goedkoper aangeboden, met name als er een tegenvallende zomer is geweest. Dan gaan de ijsjes in de supermarkt voor weinig geld weg en zitten cafetariahouders vast aan hun prijs. Een supermarkt kan echter geen softijs verkopen. Het is wel eens geprobeerd. De supermarkten kwamen er echter snel achter dat er toch een hoop werk bij komt kijken. Softijs produceren is een vak. Met softijs kan een fastfoodondernemer zich daarom van anderen onderscheiden. Tenslotte is softijs meteen op eettemperatuur. Impulsijs is in eerste instantie te koud, dat proef je niet.’ Maar het succes komt niet zomaar aanwaaien. Er zijn diverse factoren die softijs tot een succes kunnen maken (zie kader). De wil om met kop en schouders boven de anderen uit te steken is er daar één van, meldt Baars. Apparatuur, zorg, goede ijsmix, begeleiding van de leverancier en vakkennis, zijn de anderen.

Kiemvrij
Interfastfood is volgens Baars één van de eerste leveranciers van vloeibare ijsmixen in de beginjaren tachtig. ‘Dat wordt naar mijn mening de toekomst. Die mixen zijn kant-en-klaar. Dat is een kiemvrije basismix. Daar kunnen ondernemers in principe weinig fout mee doen en biedt constante kwaliteit. Met name de grote fastfoodketens zijn al jaren geleden overgestapt op deze mixen. Dat is ook logisch, omdat die ketens met veel wisselende mensen werken.’ ‘De milkshake heeft eveneens een ongelofelijke opmars gemaakt in de fastfoodwereld, met name in de ketens. Shakes zijn niet meer weg te denken. We hebben met Interfastfood een milkshakeposter gemaakt, aangekleed met fruit en melk, met de slogan: ‘Op uw gezondheid’. Het is een puur melkproduct, daar is niks mis mee. Schoolkinderen willen op de scholen geen melk meer drinken. Waarom zetten we ze niet aan de shakes? Dat vraag ik me wel eens af.’

Zes sleutelwoorden van Jan Baars
Cafetariahouders die met softijs willen starten dienen volgens Jan Baars zes woorden goed in de oren te knopen om softijs tot een succes te maken.
1. Kwaliteit‘
Kies voor een kwalitatief goede softijsmix. Die mag gerust iets duurder zijn.’
2. Apparatuur‘
Wie begint met verkoop van softijs moet een professionele, moderne machine aanschaffen.
Ondernemers moeten zich goed laten adviseren alvorens tot aanschaf over te gaan.’
3. Vakkennis‘
Zorg dat je voldoende vakkennis van softijs hebt. Volg cursussen en informeer je goed.’
4. Inzet‘
Heb de wil om met kop en schouders boven anderen uit te steken.’
5. Zorg‘
Besteed voldoende zorg aan ijs en apparatuur. Foodsafety gaat voor alles.’
6. Begeleiding‘
Leveranciers van ijsmachines en ijsgrondstoffen dienen hun klanten te begeleiden.’