artikel

Het ontbijt als nieuwe markt

Horeca

Valentijnsdag staat met stip op nummer een. Moederdag is goed voor een tweede plaats, op de voet gevolgd door vaderdag. Op plaatsen vier en vijf staan respectievelijk Pasen en kerst. Aldus de topdagen van Biny Vos, eigenaar van ontbijtservice Ontbijt-je? Met haar hebben veel andere bedrijfjes zich op deze ‘nieuwe’ markt gestort: die van het buitenshuis ontbijten.

Na het diner en de lunch lijkt nu ook het aanbieden van ontbijten een lucratieve aangelegenheid. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ontbijten Nederlanders tegenwoordig zelfs massaal buitenshuis. Getuige het aantal horecagelegenheden dat ‘s ochtends vroeg al de deuren opent. Net als bijvoorbeeld McDonald’s, bieden restaurants en eetcafés nu ook steeds vaker een ontbijt aan. ‘Klanten zijn veelal tweeverdieners die of de file willen mijden en daarom ergens onderweg ontbijten. Of ze hebben gewoon geen zin in de rompslomp die de bereiding van een ontbijt met zich meebrengt’, aldus Johan van der Weerd van KHN.

Goedemorgen
Harde cijfers over het ontbijtgedrag ontbreken weliswaar; daar werkt KHN momenteel aan. Van der Weerd merkt de interesse vooral aan de enorme toename van vragen van haar leden over het aanbieden van ontbijtservice. Maar ook zie je in bijvoorbeeld de Gouden Gids en op internet een flinke aanwas van ontbijtbedrijfjes. Bedrijven die kant-en-klare ontbijten bij de mensen thuis bezorgen, of eventueel op kantoor. Vaak luisteren ze naar ludieke namen. Wat te denken van Kukeleku Ontbijtservice? Of Ontbijtservice Early Bird, of heel eenvoudig: Ontbijtservice Goedemorgen.
Iets creatiever is de vondst van Peter Meijer die zijn ontbijtbedrijf Beschuitje doopte. Op 1 april 2000 is deze jonge ondernemer met een compagnon gestart in Almere. Nu gaan er wekelijks enkele tientallen ontbijten de deur uit. ‘In eerste instantie was het echt als grap bedoeld. Ik kreeg namelijk van mijn vriendin begin vorig jaar via een ontbijtservice een ontbijt aangeboden. Ik dacht meteen: dat kan ik beter.’

Champagne-ontbijt
Beschuitje bezorgt de ontbijten aan zowel particulieren als bedrijven in de provincie Flevoland. Vooral dit laatste segment is sterk stijgend. Werkgevers hebben het ontbijt ontdekt om hun werknemers bijvoorbeeld bij een jubileum of bij promotie er thuis mee te verrassen. Maar ook op het bedrijf zelf wordt geregeld een ontbijt afgeleverd. Het goedkoopste kost 27,50 gulden. Maar meestal zijn het toch de duurdere champagne-ontbijten die gretig aftrek vinden. Zoals het ‘Smaragd Beschuitje’. Meijer: ‘Het ultieme ontbijt met champagnoise, doos chocolade, beschuitje, verschillende warme witte en bruine broodjes, croissantjes, vruchtenbrood, toast met luxe kaasjes, vlees assortiment, diverse zoetwaar, gekookt ei, roomboter, jus d’orange, koffie of thee en heerlijke vruchtenyoghurt. Dit alles wordt indien gewenst opgedekt. Daarbij is het complete servies, een porseleinen bord, beker en glas, het broodmandje en de koffie en theekan voor de klant! Op die manier zit er tevens een cadeau aan vast’. Kosten van dit ontbijt: 150 gulden.

In ochtendjas
Meijer hoopt binnen twee jaar de activiteiten flink uitgebreid te hebben. Bovendien wil het bedrijf een ontbijt- annex lunchroom openen in Almere. Dan kunnen mensen ook naar binnen lopen voor een ontbijt. Want dat is er nog nauwelijks in de groeistad. Dat er geld mee te verdienen valt, is voor de ondernemer duidelijk. Is hij niet bang dat bijvoorbeeld gevestigde partycateraars deze markt ontdekken? ‘Een ontbijtservice opzetten en runnen is toch een compleet andere tak van sport dan die van de partycatering. Je moet zeven dagen in de week in touw zijn. De ochtenden beginnen meestal om 4.30. Daarbij is de uitstraling bijzonder belangrijk. Want meestal bel je mensen uit bed. Wij staan bijvoorbeeld in ochtendjas voor de deur. Dat levert bijna altijd leuke reacties op.’

Hollen of stilstaan
Boze klanten zijn ook ‘ontbijtondernemer’ Biny Vos vreemd. Mensen kunnen soms wat onwennig reageren, maar als eenmaal de slaap uit de ogen is gewreven, is men enthousiast. De ontbijtservice van Vos, Ontbijt-je?, bestaat al ruim dertien jaar. Daarmee is zij een van de oudgedienden in de branche. Ontbijt-je is een franchise-organisatie met vestigingen in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Breda. Vos is eigenaar van de vestiging in Den Haag en Rotterdam. ‘Het is bij ons hollen en stilstaan. Dat moet je kunnen en je moet er het personeel voor vinden die ook bereid is in alle vroegte op pad te gaan. Ons personeelsbestand bestaat hoofdzakelijk uit oproepkrachten. Om een indruk te geven: alleen in Den Haag leveren we wekelijks zo’n 250 ontbijten. Maar op Valentijnsdag zijn dat er al snel 700. Om dat te kunnen bolwerken komt heel wat bij kijken. Een dergelijke onderneming start je niet zomaar op’, aldus Vos.
De ontbijten van Vos variëren in prijs van 27,50 gulden tot een luxe opdek ontbijt van. 119 gulden. De champagne-ontbijten (met als cadeautje twee champagneflutes) van 49 gulden verkopen het best. Als mensen al uitpakken om iemand te trakteren op een ontbijt, dan doen ze dat ook meteen goed. Net als bij Beschuitje maken ook bij Ontbijt-je? zowel particulieren als bedrijven deel uit van het klantenbestand. Ook bij Vos is vooral die laatste groep groeiende. ‘Vooral met Pasen en Kerst moeten we uitrukken met enorme ontbijtbuffetten voor op kantoor. Gezamenlijk met personeel en al ontbijten schijnt werkgevers momenteel aan te trekken’.

Verwende consument
Is het ontbijt nu een nieuwe trend? Beide ondernemers durven dat niet echt te beamen. Nederland heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld Italië’ of Spanje geen ontbijtcultuur. Meestal is het een kwestie van vlug iets naar binnen werken. Maar dat kan natuurlijk veranderen. In de horeca is toch al goed te merken dat er vaker buiten de deur wordt ontbeten. En dat de ontbijten ook steeds luxer worden. Van der Weerd van Koninklijke Horeca Nederland: ‘Dat laatste heeft waarschijnlijk meer te maken met de huidige economische groei. Het is mijns inziens vooral vanwege het gemak. Vooral jongeren zijn daar naar op zoek. En een goede horecaondernemer doet er nu eenmaal alles aan om het de verwende consument naar de zin te maken’.
Een korte speurtocht naar een dergelijke ‘verwende en ontbijtende’ klant levert inderdaad een plaatje op dat Van der Weerd schetst. ‘Opstaan is al moeilijk genoeg. Een beetje dienstverlening om je heen, kan dan geen kwaad. Het is een beetje jezelf verwennen voordat er weer zo’n harde werkdag zit aan te komen’, aldus de 33-jarige consultant Thomas Roser. Maar, zo haast hij zich erbij te vermelden, ontbijten buiten de deur kent ook nadelen. ‘Na een sterke bak koffie moet ik altijd rap naar het toilet. En dat doe ik eigenlijk het liefst thuis’.