artikel

WHO: Drankindustrie levensgevaarlijk voor jongeren

Horeca

STOCKHOLM – De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een aanval ingezet op producenten van drank. De WHO verwijt de producenten jongeren bewust afhankelijk te maken. Agressieve reclame voor drank brengt hun leven in gevaar, aldus de WHO.

De overheden moeten grenzen stellen aan reclame voor drank, zei algemeen directeur Gro Harlem Brundtland van de WHO maandag in Stockholm tijdens de opening van een drie dagen durende conferentie van Europese ministers. Ook zou de belasting op drank moeten worden verhoogd. De consumptie van alcoholische drank onder jongeren is de laatste jaren toegenomen. Volgens Brundtland heeft een kwart van het aantal sterfgevallen onder mannen tussen de 15 en 29 jaar te maken met overmatig drinken.
De WHO maakt zich vooral zorgen over het gebruik in Oost-Europa. Brundtland constateerde dat de industrie de nieuwe media volop gebruikt voor internationale campagnes. Nationale verboden op reclame worden daardoor vaak genegeerd. ‘
Let maar op de internetsites’, waarschuwde Brundtland. ‘De industrie richt zich op jongeren met computerspelletjes en modeshows. Satelliettelevisie brengt nu zelfs in Scandinavië alcoholreclame. Daar is reclame voor drank al tientallen jaren verboden.’