artikel

Aftellen voor e-day

Horeca

Krap elf maanden nog en dan gaat Europa en dus ook Nederland over op de euro. Maar zijn we er klaar voor? Nou, niet echt. Ja, we weten dat de euro ongeveer 2,20 gulden waard is, maar daarmee houdt het wel zo’n beetje op.

Uit onderzoek blijkt dat circa 60 procent van de horecaondernemers er vanuit gaat dat de overgang van gulden naar euro vanzelf verloopt. Maar zo makkelijk zal het niet zijn. De horeca zal zich grondig moeten voorbereiden op de komst van de nieuwe munt. Aanpassingen aan pinautomaten en kassasystemen zijn nodig, prijsaanduidingen op menukaarten moeten worden herzien en ook voor inkoop en salarisadministratie verandert er veel. Naast de extra kosten zullen ondernemers, personeel maar zeker ook de gast de tijd hard nodig hebben om eenvoudigweg te wennen.

Figi weet wel raad met euro
Als er één horecabedrijf op 1 januari 2002 klaar is voor de euro, dan is dat wel het Golden Tulip Hotel Figi in Zeist. Dat viel ook de Europese Commissie in Brussel op. Die selecteerde vijf ondernemingen waar de introductie van de nieuwe munt feitelijk al heeft plaatsgevonden, en Figi hoort in het rijtje thuis.
De broers Jos en Gerard Ruijs van Figi kregen kortgeleden uit handen van Eurocommissaris Pedro Solbes een vergulde euromunt, de Euro Trophy, uitgereikt. Precies 257 inschrijvingen ontving de Europese Commissie uit alle aan de euro deelnemende landen. Dat leverde uiteindelijk vijf winnaars op: een Frans, Duits en Italiaans bedrijf en twee bedrijven uit Nederland. Figi is de enige horecaonderneming die een prijs in de wacht heeft gesleept.
Het hotel is gekozen omdat het zijn strategie ten aanzien van de euro geruime tijd geleden weloverwogen bepaalde. In 1996 al introduceerde het management eigen virtuele euro’s. Een stap die volgens directeur Jos Ruijs behalve extra omzet, veel publiciteit heeft opgeleverd. Zelfs de BBC besteedde aandacht aan de introductie van de Figi-euro. Daarnaast heeft het hotel elke gelegenheid aangegrepen om andere bedrijven te informeren over zijn euro-ervaringen en speelt het op die manier automatisch een hoofdrol in de bewustwording bij andere ondernemeningen.
Figi kiest voor een geleidelijke invoering van de Europese munt. In het restaurant zijn alle prijzen standaard ook vermeld in euro’s, en de rekening wordt eveneens opgemaakt in euro’s, met een omrekening van het totaal in guldens. Dat gebeurt om te voorkomen dat bij het afrekenen vertraging ontstaat. Zeker voor gasten die een fooi willen geven, en dat doen de meesten, is vermelding in zowel euro als gulden handig. Ze kunnen zo makkelijker afronden.

Stoelen
Ook aan de inkoopkant buit Figi de komst van de euro nu al optimaal uit. Het hotel verwacht forse besparingen doordat internationale prijsvergelijking van leveranciers veel makkelijker wordt. Op dit moment krijgen bijvoorbeeld de stoelen uit het restaurant een opknapbeurt in Italië, omdat daar door tijdelijke overcapaciteit de prijzen erg gunstig zijn.
De opleiding van personeel als voorbereiding op de komst van de euro is volgens directeur Ruijs makkelijk geweest, omdat door het gebruik van de nieuwe munt binnen de onderneming automatisch een meer praktische en minder theoretische situatie ontstond.
Eind 2001, kort voor de officiële invoering van de euro, viert Figi haar eerste euro-jubileum. Het bedrijf heeft dan vijf jaar euro-ervaring achter de rug.