artikel

Biologisch heeft de toekomst

Horeca

Als het zo doorgaat met BSE, bespoten druiven en andere welvaartskwalen dan gaan biologische producten een gouden toekomst tegemoet.

Het grootste struikelblok blijft vooralsnog de logistiek. En ook wil een te fanatieke HACCP nog weleens in de weg zitten. Dat waren enkele conclusies uit een door de Universiteit van Nijmegen geïnitieerd symposium dat ging over biologische producten in het bedrijfsrestaurant.
Het bedrijfsrestaurant blijkt een uitstekend medium te zijn om de consument beter bekend te maken met biologische producten, maar er zijn wel enkele problemen. Ten eerste ligt het beslissingstraject in de bedrijfscatering extra lastig, vanwege de vele partijen die moeten oordelen over het wel of niet gaan werken met biologische producten, en ook over de uiteindelijke invulling. Je kunt op vele verschillende manieren met biologische verstrekkingen omgaan. Wat voor prijsbeleid hanteer je bijvoorbeeld, zorg je altijd voor alternatieven of niet, hoe ga je te werk bij de introductie? Hoe het ook zij, de consument moet duidelijk worden gemaakt waarom de catering voor biologisch heeft gekozen. Sterker nog: Wat houdt biologisch überhaupt in?
Ten tweede zijn de verkrijgbaarheid en logistiek lastige punten. Kiezen voor biologisch betekent nog altijd kiezen voor een relatief kleinschalige toelevering, met de kans dat bepaalde producten niet of niet in de gewenste hoeveelheden leverbaar zijn.
Verder kwam tijdens het symposium naar voren dat bij het verstrekken van biologische producten de HACCP nog vaker stoorzender kan zijn dan bij ‘gewone’ verstrekkingen. Trouwens: wat is gewoon? ‘Eigenlijk zouden we niet van gewone en van biologische voeding moeten spreken’, zei iemand. ‘Eigenlijk zouden we de zaak moeten omkeren en de niet-biologische producten als de uitzondering moeten beschouwen.’ Iemand anders merkte op dat bij biologische evenementen als het symposium in Nijmegen de costuums en mantelpakken tegenwoordig veruit in de meerderheid zijn. ‘De tijd van geitenwollensokken is voorbij’.
Algehele teneur van het symposium: de opmars van biologisch is niet meer te stuiten. Biologische producten hebben de toekomst.