artikel

Cafetaria in Oisterwijk decor voor televisiespot van Mora

Horeca

Cafetaria Graft van het echtpaar Jo en Tonny van den Bosch in Oisterwijk trekt op 12 december heel wat nieuwsgierige blikken van voorbijgangers. Op die dag is er een filmploeg aan de slag bij de Oisterwijkse snackbar. De ploeg filmt een reclamespot van snackfabrikant IgloMora Groep. Het echtpaar Van den Bosch is vereerd dat cafetaria Graft als decor voor de commercial dient. ‘Waarschijnlijk is de naam van onze cafetaria straks op televisie te zien’, vertelt Jo van den Bosch.

‘Ik zie het als een soort bekroning op onze tijd als cafetariahouders, zeker gezien onze activiteiten van de laatste jaren’, vertelt Van den Bosch. Hij is er trots op dat de cafetaria die hij al 25 jaar samen met zijn vrouw Tonny runt uitgekozen is als opnamelocatie voor een televisiespot. De commercial gaat over de cafetaria-actie van Iglo Mora Groep in samenwerking met Bavaria. Het ondernemerspaar is voorgedragen door de vertegenwoordiger van Mora voor de regio’s Brabant en Limburg, Bart Teunis. ‘Ik kom al een paar jaar hier en het is een hele mooie cafetaria met serieuze en professionele ondernemers’, licht de vertegenwoordiger toe. Toen zijn collega Susanne Swinkels (brandmanager bij Iglo-Mora) hem vroeg of hij een cafetaria wist die als decor kon dienen bij een reclamespot, dacht Teunis direct aan cafetaria Graft. Jo en Tonny Van den Bosch hapten meteen toe. ‘Ik dacht: dat moeten we doen’, aldus de cafetariahouder. Hij is zeer te spreken over het initiatief van Mora om meer aandacht te schenken aan de cafetariamarkt. ‘Het is net of de duivel er mee speelt want ik had net voordat Bart ons benaderde een gesprek met twee heren van Mora. Daarin had ik al aangegeven dat ik vond dat Mora eens iets extra’s voor de snackbars moest doen. Bijvoorbeeld een videootje opnemen met Cora van Mora. Zo’n band kun je in je zaak draaien voor wachtende klanten’, vertelt de cafetariahouder. Een paar weken na het bezoek van de twee heren van Mora, kwam Teunis langs bij cafetaria Graft met zijn verzoek om mee te werken aan de televisiespot. ‘Dat was allemaal wel heel toevallig’, vindt Van den Bosch.

Hectisch
In één middag moet de commercial op 12 december voor de deur bij Graft worden opgenomen. De opnames zouden van twee tot vier uur duren, zodat de avondspits van de cafetaria niet in gevaar komt. Ook moeten de filmers voor het donker klaar zijn, in verband met de belichting. Vanaf ’s ochtends tien uur is er al iemand in de zaak aanwezig om de opnamen voor te bereiden. ’s Middags arriveert de filmploeg, inclusief de hoofdrolspelers in de spot: Cora van Mora en zanger George Baker. ‘Het is allemaal nogal hectisch. Er lopen allerlei mensen in en uit en onze zaak is een ‘beetje verbouwd’, merkt Tonny van den Bosch op. De hele cafetaria is die middag omgebouwd tot een filmset en overal liggen kabels en staan felle belichtingslampen. Tijdens de opnamedag is de cafetaria open. ‘We hebben een rustige spits gehad maar dat komt door het regenachtige weer’, vertelt Van den Bosch. ‘Maar Mora heeft toegezegd alle kosten te vergoeden, mochten we omzet mislopen door de opnamen’, aldus de Oisterwijkse cafetariahouder. Hij, zijn vrouw en hun personeel nemen de ongemakken en de hectiek die de filmopnamen met zich meebrengen voor lief. Ze vinden het een hele eer dat hun cafetaria als decor dient voor de filmspot. Daarin wandelt Cora vanuit de snackbar naar een tafeltje waar een paar ‘klanten’ een frietje eten. De televisieploeg filmt het tafereel vanaf de overzijde van de straat. De buitenkant van de cafetaria moet als het goed is ook in beeld komen. ‘Waarschijnlijk is de naam van cafetaria Graft straks ook kort te zien in de spot’, zegt Van den Bosch.