artikel

Chipper legt loodje

Horeca

De banken hopen dat door het begraven van de strijdbijl de elektronische portemonnee succesvol wordt.

De NVB verwacht dat door uitbreiding van de betalingsmogelijkheden en door nieuwe toepasssing zoals in het vervoer het gebruik van het pasje sterk zal toenemen. De invoering van de euro moet de twijfelaars over de streep trekken. Met een elektronische portemonnee kan de consument ‘gedoe’ voorkomen in de periode dat de gulden naast de euro bestaat.
Sinds de invoering van de Chipper/Chipknip lopen consumenten, ondanks verwoede pogingen van de banken, niet warm voor het pasje. Mensen hebben er wel een, omdat hij automatisch zit ‘ingebakken’ in de pinpas, maar gebruiken de chip amper.
De Nederlandse banken introduceerden midden jaren negentig de Chipknip, terwijl de Postbank kort daarop de Chipper lanceerde. Aanvankelijk zou de Postbank meedoen met de Chipknip, maar tot ieders verrassing ging ze haar eigen weg. Het eigenzinnige optreden van de Postbank veroorzaakte grote irritatie bij de andere banken, waarna zich een concurrentieslag ontspon.