artikel

Column Buikgevoel

Horeca

Column over de publiciteit van een partycateraar.

Als partycateraar moet je aan de weg timmeren. Dat is inherent aan het vak. Ze moeten weten dat je bestaat, wie je bent en wat voor product je levert. Kortom: Je moet aan publiciteit doen. Wat mij betreft begint publiciteit met bereikbaarheid. Je moet tegenwoordig niet alleen per telefoon, fax, e-mail, voice mail en mobiel bereikbaar zijn, maar ook via een eigen web-site. Nummer twee is voor mij relatiebeheer. Met inbegrip van after-sales en interne feed back. Mond tot mond is nog altijd de beste reclame. Nummer drie is PR. Goede PR begint intern, in het eigen bedrijf en eindigt als het ware in het neerzetten van een partij. Er is geen betere PR dan een honderd procent goed verlopen partij (en geen slechtere dan een slorig afgehandele klacht). Tot publiciteit in de letterlijke zin van het woord reken ik een eigen medium en goede contacten met de pers, vooral met de lokale. Wij staan regelmatig in de krant, maar daar moet je actief aan werken. Reclame vind ik eigenlijk het minst belangrijk. Waar en waneer je moet adverteren is voor mij vooral een kwestie van buikgevoel. Nog meer dan bij die andere vormen van publiciteit.

Fred De bruin, De Cateraars, Groningen