artikel

De ‘mealsnack’ als lunch

Horeca

Lunchen in het bedrijfsrestaurant lijkt op zijn retour. Met name in de grotere steden kiezen vooral twintigers en dertigers ervoor om de middaghap buiten de deur van de werkgever te gebruiken

Lunchen in het bedrijfsrestaurant lijkt op zijn retour. Met name in de grotere steden kiezen vooral twintigers en dertigers ervoor om de middaghap buiten de deur van de werkgever te gebruiken. Een frisse neus krijgen ze er dan gratis bij. Deze groep, die al langer bereid en gewend is om meer geld uit te geven aan eten, zoekt het tussen de middag steeds vaker in moderne fastfood.
Geen traditionele hapjes als de kroket of het broodje hamburger, maar nieuwe snacks zoals salades, soepen, wrappers (gevulde pannenkoekjes) en origineel belegde broodjes in alle soorten en maten. De gerechten vormen stuk voor stuk een kleine maaltijd, zijn veelal gezond en gaan door het leven als ‘mealsnacks’.
Trendwatchter Anneke Ammerlaan gaf onlangs tijdens de Horecava aan dat de trendy fastfoodconsument als voorwaarde aan zijn lunch stelt dat het gerecht snel en makkelijk te nuttigen is. De lunchpauze duurt in deze jachtige tijden immers niet lang. Ook verwacht men van de zaak waar de middagmaaltijd wordt genuttigd een moderne uitstraling. Verder meldde Ammerlaan dat er voldoende keuze moet zijn en dat de moderne klant vooral snel geholpen wil worden. Tijd kost voor de jonge carrièremaker immers geld. De hal van het Centraal Station in Utrecht noemt Anneke Ammerlaan hierin een trendsetter. ‘De diverse fastfoodbedrijven waar de consument hier voor moderne maaltijdsnacks terecht kan, laten zien hoe de toekomst eruit ziet.’
Culinair journaliste Yuquinda van den Broek heeft eveneens een tip om een blik op de fastfood van de toekomst te werpen. Het World Trade Centrum in Amsterdam heeft een sushibar in huis, die inspeelt op de lunch. Voorts ziet Van den Broek een fraaie toekomst weggelegd voor fastfoodbedrijven die zich specialiseren in soep. Om ter plekke, in lunchtijd, als ‘mealsnack’ op te lepelen of om mee te nemen. Deze uit Amerika overgewaaide trend gaat het volgens haar ook in Nederland helemaal maken. Als voorbeeld noemt Yuquinda van den Broek de formule ‘Soep en Sap’, die onlangs in Amsterdam is gestart.