artikel

Gasten laten betalen per internet prijzig

Horeca

Is het al eens gebeurd dat een gast wil betalen per internet? Waarschijnlijk komt het slechts zelden voor, maar het is wel in opmars. Vooral voor horecaondernemers die hun waren (overnachtingen, maaltijden) via internet aanbieden, kan betalen via het net handig zijn. Bij internetbetalingen krijgt de ondernemer immers meteen zijn geld. Gasten de mogelijkheid geven via internet te betalen is echter wel een dure liefhebberij. Duurder dan ze vragen per creditcard of pin het geld te overhandigen. Een pinbetaling kost tussen de 13 en 19 cent.

De twee grootste bedrijven die in Nederland betaaldiensten voor internet aanbieden, zijn Interpay (Utrecht) en Payment Plaza van CCV (Arnhem). Beide bedrijven bieden een service waarbij de ondernemer zelf geen betaalsoftware hoeft aan te schaffen, maar software huurt op de site van die bedrijven. De ondernemer moet op zijn beurt een internetsite hebben met daarop een digitaal winkelsysteem met winkelwagentje. Dat moet hij zelf maken volgens richtlijnen van E-commerce Nederland. Een eenvoudige site kost al snel een paar duizend gulden.Een klant die via internet wil bestellen en betalen, klikt nadat hij zijn keuze heeft gemaakt op de knop ‘betalen’. Het systeem op de computer van de ondernemer stuurt een orderbericht naar de betaalserver van óf Interpay óf Payment Plaza. In dit bericht staan in ieder geval een uniek ordernummer, het te betalen bedrag en een omschrijving van het product. Vervolgens wordt de klant naar een beveiligde betaalpagina geleid. De ondernemer kan deze pagina zijn eigen huisstijl meegeven. Daarna kiest de klant of hij per directe afboeking of creditcard wil betalen. Het systeem maakt verbinding met de bank of creditcardmaatschappij.Na de transactie gaat de klant weer terug naar de eigen site en leest daar of de transactie gelukt is. Ook de ondernemer krijgt hier bericht over. Beide bedrijven geven de ondernemer iedere dag een rapport met daarin alle orders met bijbehorende betalingen. Ze nemen dus een deel van de betalingsadministratie uit handen.En daarmee is de betaling een feit. Handig, maar duur en voorlopig zullen weinig gasten erom vragen. Maar daar komt vast en zeker verandering in. Denk maar aan de opmars van mobiele telefoons. Kan iemand zich de tijd zonder nog herinneren? In Duitsland is het trouwens al mogelijk om via de mobiele telefoon en internet te betalen. Binnenkort vast ook in Nederland.