artikel

Heineken Music Hall opent deuren

Horeca

De Black Box wordt hij nu al genoemd: de Heineken Music Hall. De nieuwe concertzaal in de uitgaansdriehoek aan de Arena Boulevard in Amsterdam opende vorige week de deuren.

Heineken Music Hall opent deuren

Het heeft inderdaad iets weg van een zwarte doos. Een enorme zwarte doos welteverstaan.
Want de Heineken Music Hall is niet zomaar een concertzaaltje. Het gebouw kan maar liefst 6000 bezoekers herbergen. Die komen hoofdzakelijk voor popconcerten, maar de muziektempel dient ook als podium voor musicals, toneel- en theaterproducties. Dankzij een verplaatsbaar podium en mobiele tribunes kan de zaal in feite voor elk gebruik worden aangepast.
De Heineken Music Hall, opgezet in samenwerking met concertorganisator Mojo, bestaat uit een grote hal met diverse bijzaaltjes. De Postbank Lounge is zo’n kleinere zaal en biedt plaats aan 600 mensen. Een geheel paarse ruimte, bedoeld voor afterparty’s, bijvoorbeeld na afloop van een show. Achterin de foyer is een internetcafé met 25 internetstations waar bezoekers naar hartelust kunnen surfen.

Tappen
Aan tappunten uiteraard geen gebrek in de Heineken Music Hall. Operations manager Amir van Rooijen schat dat zeker 80 meter bar is aangelegd. Om bezoekers te ontvangen, van hapjes en drankjes te voorzien en de techniek op te bouwen en af te breken, is het bestand van 9 vaste medewerkers voor, tijdens en na een concert uitgebreid tot ruim 80. Om dat in goede banen te leiden is samenwerking gezocht met de afdeling horeca van uitzendbureau Tempo Team, dat een wervings- en selectiecampagne opzette.
Aan belangstelling voor een parttime baantje in de Music Hall geen gebrek, zegt Bob Schoten van Tempo Team. ‘Op onze advertenties in regionale dagbladen en oproepen op onze internetsite kregen we ruim 400 reacties. Daaruit hebben we er uiteindelijk 120 geselecteerd.’ Het personeel heeft de afgelopen weken een zogeheten ‘on the job’-training gehad in het complex.‘Horecamedewerkers die hier aan de slag gaan, moeten precies weten wat ze te wachten staat’, aldus Schouten. ‘Zeker tijdens een popconcert is het stevig aanpoten. In een paar uur tijd moeten heel veel mensen van bijvoorbeeld drank worden voorzien. Dat gebeurt onder grote druk en in zo’n situatie kun je natuurlijk niet telkens met nieuwe mensen aan de slag die niet zijn ingewerkt. Iedereen in het team moet goed op elkaar zijn ingespeeld.’