artikel

Kansen op de seniorenmarkt

Horeca

Ouderen bezoeken over het algemeen nog niet erg vaak de cafetaria. Dat bleek uit het Consumentenonderzoek van IJsfrica van begin 1999. Toch liggen er op dit vlak kansen voor spijsverstrekkers. De vergrijzing van Nederland neemt toe. De groep senioren (55 plussers) neemt toe. Ook hebben ze het een en ander te besteden. Hier volgen wat tips om de senioren naar uw zaak te lokken.

1. Spreek senioren niet aan op hun ‘ouder zijn’. Als u reclame maakt voor uw cafetaria waarin u zich specifiek richt op ‘senioren’, zal dat ouderen juist afschrikken.

2. Ouderen zijn gevoelig voor termen als ‘gezond’ en ‘comfort’ (bijvoorbeeld zitgelegenheid in uw zaak) Denk aan light-producten en andere minder vette snacks zoals loempia’s.

3. Ouderen waarderen goede service. Extra aandacht valt bij hen vaak in goede aarde. Wat betreft de bediening zijn ze vaak wat geduldiger dan jongeren.

4. Ouderen beschikken ook over eigen media. Er bestaat een speciaal tijdschrift (Plus) maar ook bladen als de Kampioen van de ANWB, lezen ze veel. Ook huis-aan-huisbladen worden veel gelezen door ouderen.

5. Ouderen hebben over het algemeen het hele jaar tot hun beschikking. Daarom is deze groep in voor uitstapjes in het voor- en naseizoen.

6. Samenwerken levert voordelen op. Denk eens aan een arrangement met een fietsverhuurbedrijf, de golfbaan of een museum bij u in de buurt. Wellicht kunt u daar een kortingsbon laten afgeven voor een hapje of drankje bij u in de cafetaria.

7. Senioren eten minder grote hoeveelheden voedsel. Biedt hen daarom keuzemogelijkheden aan. Neem bijvoorbeeld kleinere porties frites en kleinere softijsjes op in uw assortiment.

8. Ouderen stellen vertrouwd en veilig op prijs. Als uw cafetaria al een hele tijd bestaat, is het de moeite waard dat te vermelden. Overigens is het niet zo dat ouderen niet in zouden zijn voor nieuwe dingen.

Deze tips zijn deels ontleend aan Koninklijk Horeca Nederland Info, het huisorgaan van werkgeversorganisatie Koninklijk Horeca Nederland.