artikel

Leg persoonlijk contact

Horeca

Journalisten willen nieuws brengen. De bronnen hiervoor zijn divers. Persberichten, -conferenties en brieven zijn voorbeelden. Persoonlijk contact met één of meerdere journalisten, kan de plaatsingskans verhogen. Een goede verstandhouding met de pers komt niet vanzelf, hiervoor is een strategie nodig.

  • Ga bewust met de pers om, ontwikkel een strategie
  • Wees in contacten met de pers open, eerlijk en consequent
  • Voer bij voorkeur een actief persbeleid. Dit is bijna altijd effectiever dan een passieve opstelling
  • Kijk als een relatieve buitenstaander naar het nieuws uit uw organisatie. Probeer geen nieuws over het hoofd te zien, maar bel niet voor elk wissewasje een journalist
  • Beschouw een mislukt perscontact als een leermoment
  • Hoewel het belang van persoonlijke contacten niet genoeg benadrukt kan worden, moet u er geen overdreven verwachtingen van hebben. Niet iedere journalist staat te springen om dit soort informatieverwerving en u bent natuurlijk niet de enige die uw verhaal kwijt wilt. Aan de andere kant willen redacteuren graag wel info uit de eerste hand. Hoewel ze uw nieuws niet altijd onmiddellijk zullen gebruiken, verhoogt persoonlijk contact wel de plaatsingskans.