artikel

MH nr.4 Bilderberg hotels & restaurants

Horeca

Ondanks een geruisloze wisseling van de wacht heeft de Engelse keten Queens Moat Houses plc. met Henk J. Smits (54), algemeen directeur van Bilderberg Hotels & Restaurants, iemand binnengehaald die op de trom roffelt. Onder Smits sloot Bilderberg een lening af waarmee QMH eindelijk achterstallige schulden kon afbetalen en onder hem is Bilderberg (met 25 hotels) de eerste divisie van de keten die uitbreidt na een periode van hotels afstoten en schulden aflossen.

Zeven jaar geleden redde hotelketen Bilderberg moedermaatschappij Queens Moat Houses plc. van de ondergang door de verliezen bij andere divisies op te vangen. Een forse aderlating; acht Bilderberg-bedrijven, waaronder zelfstandige restaurants, verdwenen uit de portfolio. Een heroriëntatie, de zaken pasten niet meer in het imago van Bilderberg, luidde de verklaring. En Krasnapolsky lijfde maar wat graag het vrijgekomen restaurant ’t Goude Hooft in Den Haag in, het fameuze Dikker & Thijs in Amsterdam sloot z’n deuren en restaurant De Beukenhof in Oegstgeest werd verkocht.
De directie van Queens Moat Houses in Romford (Essex) kreeg dankzij Bilderberg (in 1986 door de Britse keten overgenomen en een van de best draaiende divisies) de benodigde extra zuurstof toegediend. Want het ging slecht met de keten, die noodgedwongen het aandeel van de beurs haalde, een verlies van 2,9 miljard gulden leed, technisch failliet was en onderwerp van accountantsonderzoek werd.
Zeven jaar later is het opnieuw Bilderberg dat Queens Moat Houses een impuls geeft. Nu om definitief de zwarte bladzijde om te slaan. Onder de nieuwe algemeen directeur Henk J. Smits wist Bilderberg recentelijk een lening van 145 miljoen euro af te sluiten bij NIB Capital en ABN AMRO om het laatste financiële kreukeltje van QMH schoon te strijken. 90 miljoen was nodig voor aflossing van schulden van QMH, de rest wordt in expansie gepompt. Het onroerend goed van Bilderberg dient bij de lening als onderpand.
Smits kreeg kort na zijn aantreden bij de directie ook de handen op elkaar omdat Bilderberg, na alle dramatische ontwikkelingen, de eerste divisie is die uitbreidt. De keten voegde het Jan Luyken Hotel in Amsterdam als leasehotel aan de portfolio toe.

Alliantiehotels
Een jaar eerder lanceerde Bilderberg al het plan om met alliantiehotels te starten; zelfstandige hotels die onder de naam Bilderberg opereren. Landgoed De Wilmersberg in De Lutte werd het eerste Bilderberg-alliantiehotel. Smits was toen al als operations manager aangesteld. Per 1 juli vorig jaar volgde hij Michael Finkleman op als algemeen directeur van Bilderberg Hotels & Restaurants, die op het hoofdkantoor een andere functie kreeg.
Smits zegt dat Finkleman de weg heeft bereid. De kleine Engelsman volgde in 1995 Leo van der Meer op als algemeen directeur van Bilderberg en lanceerde met succes een prestigieus programma om het rendement en de kwaliteit van de bedrijven te vergroten. Finkleman was ook verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de elf QMH-bedrijven in Frankrijk en België, die de keten uiteindelijk in 1998 afstootte. Geplaagd door een enorme schuldenlast deed QHM in 1999 nog eens vier hotels in Engeland en acht hotels in Duitsland, die niet in de core business pasten, van de hand. Inmiddels zijn de resultaten van de keten sterk verbeterd en focust QHM op expansie.
QHM ziet in Henk Smits de geschikte persoon om de uitbreiding van de Bilderberg-divisie de komende jaren vorm te geven. Hij brengt internationale hotelervaring mee en was Geschäftsführer van de Dorint-hotels in Duitsland, toen hij bezoek kreeg van een headhunter die hem polste voor de functie bij Bilderberg.
Smits heeft uitgesproken ideeën over de rol en toekomst van Bilderberg Hotels & Restaurants binnen Queens Moat Houses. The Board kan van hem een voorstel verwachten voor horizontale productontwikkeling. Dat wil zeggen dat alle vier- en vijfsterrenhotels van QMH de toevoeging Bilderberg voor hun naam moeten krijgen. Smits vindt Bilderberg als brand sterker dan Moat House Hotels (de Britse divisie met 40 hotels) of Queens Hotels (de Duitse divisie met 27 hotels). En hij wil Bilderberg ook in Frankrijk introduceren. De terugkeer van QMH in België en Frankrijk als Bilderberg is zeker een optie die Smits’ aandacht heeft en hij heeft carte blanche om daar de mogelijkheden te onderzoeken.

Geen haast
Maar de meeste aandacht is gericht op Bilderberg-expansie in eigen land. Bilderberg wil een betere spreiding en dat betekent gaten vullen in Brabant, Zeeland en Groningen.Hoewel eind 1999 geïntroduceerd is het concept alliantiehotels, met één deelnemer tot nu toe, nog niet echt uit de startblokken. Maar Smits zegt geen haast te hebben. Uitbreiden met één alliantiehotel en één leasehotel (eigen exploitatie) per jaar is het streven. Bovendien kun je volgens de algemeen directeur Bilderberg niet vergelijken met Golden Tulip. Een overeenkomst met Bilderberg is duurder, maar, volgens Smits, inhoudelijk interessanter.
Expansie moet niet te snel gaan, vindt Smits. ‘En zo’n keten als Amrâth van meneer Van Eijl, die gaat wel héél erg snel.’
De algemeen directeur heeft op dit moment vijf bedrijven op het oog als alliantiehotel en er zitten drie serieuze overnamekandidaten in portefeuille.
De groeiplannen maakten volgens Smits een andere organisatiestructuur nodig. Een van zijn eerste beleidsbeslissingen was het instellen van een regiostructuur. Het land is opgesplitst in vijf regio’s met vier en vijf Bilderberg-hotels. Per regio is een van de general managers van de hotels tevens regiomanager. De vijf regiomanagers zijn door het managementteam beter aan te sturen dan alle 25 general managers. Het is beter voor de bedrijfsvoering, de communicatie en de efficiency. Zo’n constructie leidt bovendien tot een betere uitwisseling van ideeën, meent Smits.

Chauvinist
Met Henk Smits heeft QMH een man binnengehaald die Bilderberg voorgoed op de kaart wil zetten. Een ‘Zeeuwse chauvinist’, die zijn wilskracht ontleent aan de zeeheld Michiel de Ruyter, op wiens monument hij uitzicht had vanuit het hotel Noordzee Boulevard in Vlissingen van zijn ouders.
Tijdens de verkiezing van de Bilderberg ‘employee of the year’ zorgde Smits tot ieders verrassing ervoor dat chief executive Andrew Coppel van QMH z’n toespraak in het Nederlands hield.
Wat voert hij in zijn schild? Hoe lang moeten we nog wachten op een management buyout en Bilderberg de Engelse overheersing definitief van zich afschudt? ‘Niets is onmogelijk’, lacht Smits, maar aan de orde is het niet. Bilderberg beschouwt QMH, ondanks eerdere pijnlijke offers, niet als overheerser. ‘We zijn een autonome divisie, maar net als iedereen hebben we een baas in deze wereld.’
De ‘baas van Bilderberg’ heeft zich in het half jaar na zijn aantreden in elk geval doen gelden. Zo maakte hij een eind aan een ingesleten Bilderberg-traditie: wonen in het hotel. Eind dit jaar woont geen enkele Bilderberg-manager meer in de zaak. Smits vindt dat niet meer van deze tijd. General managers moeten los kunnen komen van hun werk: ‘Gewoon in de auto stappen en naar huis rijden met de radio keihard aan.’

Bilderberg, de resultaten

1999 2000 (voorlopige cijfers)

Bezetting: 65 procent 66 procent
Gemiddelde kamerprijs: 196,40 gulden 222 gulden
Omzet: 231 miljoen gulden 253 miljoen gulden
Brutowinst: 81,2 miljoen gulden 93 miljoen gulden
Nettowinst: 68 miljoen gulden 79 miljoen gulden