artikel

Nieuw of wegens succes geprolongeerd

Horeca

Door fastfoodketens te vragen voorbeelden op te sturen van speciale verpakkingen die zij momenteel gebruiken, kwam de redactie enkele nieuwe ontwikkelingen op het spoor. Ook blijkt een aantal toegezonden boxen, doosjes en tasje reeds langer in gebruik. Die zijn wegens succes geprolongeerd. Een selectie uit het aanbod zowel bijzondere nieuwe als enkele opmerkelijke ‘oude’ verpakkingen.

Fastfoodformule Verhage Fast Food heeft speciaal voor kinderen een meeneembox ontwikkeld die het hele jaar meekan. Het motto luidt: ‘Dat smaakt elk seizoen!’ ‘Dat wil dus niet zeggen we dit doosje in de winter alleen voor warme snacks gebruiken en in de zomer voor ijs’, benadrukt ketendirecteur Joop Verhage. ‘We kennen deze box nu al een jaar of drie, maar het is nog steeds een succes. Niet in de laatste plaats omdat we er een leuk speeltje voor de kinderen bij doen’. Sinds kort denkt ook automatiekketen Febo speciaal aan haar jeugdige klanten. Voor het kindermenu heeft Febo in eigen beheer een bontgekleurd meeneemtasje ontworpen. De verpakking werd de afgelopen zomer geïntroduceerd. ‘We hebben gekozen voor een tasje in plaats van een box of doosje om ons te onderscheiden’, geeft Joop van Boxtel van de fastfoodketen aan. ‘We gebruiken ze alleen in onze dagzaken met zitgelegenheid. Het tasje kent een vaste inhoud: een kinderfriet, een kroket of frikandel, een blikje limonade en een per maand wisselend cadeautje. Succes verzekerd.’ Fastfoodorganisatie Vork is bezig met de opzet van een nieuw broodjesconcept. Tot het assortiment behoort sinds begin dit jaar een broodje hamburger in de vorm van een driehoek. De aangesloten cafetaria’s verpakken deze in gelijkvormige doosjes. Volgens formulecoördinator Jeroen Wammes slaat de aparte vormgeving aan. ‘We willen ons ermee onderscheiden. Vooral klanten van onze nieuwste vestigingen reageren enthousiast. Het is iets geheel nieuws. Bij onze langer bestaande cafetaria’s was de reactie van de consument wat gereserveerder. Daar was sprake van een stuk gewenning.’ In januari aanstaande introduceert Vork bovendien een assortiment sandwiches. Ook voor dit product is een driehoekige verpakking ontwikkeld. Spare Rib Express is gespecialiseerd in gemarineerde vleesribbetjes. De keten verkoopt echter ook ijs van het merk Häagen Dazs. De ijsproducten krijgt de klant mee in speciaal door Spare Rib Express ontwikkelde diepvrieszakken. ‘Vroeger leverde Häagen-Dasz deze verpakkingen zelf’, zegt directeur Remco Robelus. ‘Daar is de producent ooit mee gestopt waarna we ze zelf maar in productie hebben genomen.’ Overigens is de sparerib-keten begin deze maand overgestapt op ijs van het merk Ben & Jerry’s. Robelus: ‘We zijn dan ook bezig met de ontwikkeling van een diepvrieszak met aangepaste opdruk. We denken deze begin volgend jaar te introduceren.’