artikel

Op een voetstuk

Horeca

Officieel valt het hotel van Remco Gerritsen (31) onder de regio Zuid-Nederland van de Golden Tulip-keten en is het slechts 170 kilometer van Maastricht verwijderd. Toch is het ‘t buitenland. Gerritsen: ‘Nog altijd ervaar ik de diepgewortelde misverstanden die Nederlanders over Duitsers hebben. De talen lijken op elkaar, de landen grenzen aan elkaar. Dus denk je dat de overgang naar het andere woon- en werkklimaat ook wel makkelijk zal verlopen. De realiteit is beslist anders.

Na twee jaar kan hij daarover meepraten. ‘Duitsers zijn veel vormelijker en denken hiërarchischer. Nederlanders overleggen graag met collega’s, willen ideeën uitwisselen. De Duitsers in deze regio zien de baan als een baan. Het was niet makkelijk om het personeel te motiveren en ze trots te laten zijn op hun bedrijf.’ Ook merkt Gerritsen dat je als hotelmanager in deze plattelandsstreek snel op een voetstuk wordt gezet. ‘En doordat je in de schijnwerpers staat, beperkt dat je privacy soms behoorlijk. Je kunt zelden incognito iets doen.’Voor Gerritsen lag het avontuur in het uit het slop trekken van een failliet hotel. De vorige exploitanten waren niet in staat de juiste bedrijfsvoering te volgen. Te lang bleef men vasthouden aan een te hoog segment van de markt. Het vijftien etages hoge hotel werd gebouwd in de tijd van de Koude Oorlog. Het moest een vijfsterrenbedrijf worden. ‘Dat is nooit goed van de grond gekomen. Voordeel nu is dat dit driesterrenhotel over relatief ruime kamers beschikt. Toen de Amerikaanse troepen, die in deze regio waren gelegerd, geleidelijk huiswaarts keerden, werd de markt kleiner.’

Wijnoogst
Ook al is de concurrentie groot – alle ketenhotels opereren op dezelfde leisure markt: Dorint, Mercure en Ramada – het is hem gelukt de gemiddelde bezettingsgraad op een heel aanvaardbaar niveau te brengen, gemiddeld rond de 64 procent. En in het hoogseizoen, dat hier tijdens de wijnoogst ligt, worden regelmatig bezettingen van 91 procent gehaald. Toch is in dit Drenthe van Duitsland, zoals Gerritsen de regio wel eens noemt, maar weinig industrie. ‘De corporate markt is klein.’ De sleutel van het geheim? Op agressieve wijze een marketing en sales-offensief inzetten op onder meer de Nederlandse en Belgische markt. ‘We hebben de afgelopen jaren veel aanbiedingen geplaatst in bladen als de Kampioen, Flair en tal van regionale dagbladen. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen.’

Nu het hotel weer een plek op de markt heeft verworven, is het tijd voor de volgende stap, aldus Gerritsen. ‘De stap naar een hogere prijs en een andere marktsegmentatie.’ Dat betekent dat er fors geïnvesteerd moet worden in de renovatie van het pand. Bij de hoofddirectie zijn de plannen inmiddels ingediend. Gerritsen ziet ook voor zijn opvolger genoeg uitdagingen in Trier. Voor hemzelf ligt volgend jaar een nieuwe (nog onbekende) standplaats in het verschiet. Zijn mooiste droom is echter het runnen van een ‘vijfsterrenproduct’ in Azië.