artikel

Sanobub geeft cafetariahouder tien procent meer marge

Horeca

Met Sanobub-ijs heeft de cafetariahouder de beschikking over een compleet ijsconcept, waarop tien procent meer te verdienen valt dan bij de grote merken. Dat betoogt Walter van der Kamp, directeur van Frostex in Doetinchem.

Van der Kamp, die zichzelf ‘makelaar in ijs’ noemt, werkt nauw samen met vijf producenten. EŽn ervan is het familiebedrijf Sanobub, gevestigd in het Duitse Recke, dat in de omgeving van Osnabrück ligt. Met het impulsijs van deze fabriek – 120 miljoen gulden jaaromzet – bestookt Van der Kamp de Nederlandse markt, van retail tot cafetariahouder.
Dat is moeilijk, erkent de makelaar. Hij wijst daarbij op de druk en macht die erkende ijsgrootmachten als Ola en Motta uitoefenen. Hem rest niets anders dan de rol van luis in de pels, de prijs en het verhaal achter het ijsmerk Sanobub. Van der Kamp: ‘Sanobub biedt een compleet concept, zowel qua assortiment als reclame- en marketingbeleid. In dat opzicht doen we niet onder ten opzichte van de grote jongens. Wel geven we de ondernemers meer marge. Op ons ijs is, puur op inkoop, tien procent meer te verdienen.’
Voor de levering van Sanobub-ijs zegt de Frostex-directeur inmiddels een landelijke dekking te kunnen garanderen. Namen van grossiers wil hij echter niet bekendmaken. Hoeveel cafetariahouders inmiddels al Sanobub in hun assortiment hebben opgenomen, weet Van der Kamp niet.
Op de Horecava-beurs doet hij, naar eigen zeggen, goede zaken. ‘De reacties zijn overweldigend. De mensen vinden het een goed en origineel concept.’
Op dit moment timmert de ijsfabrikant aan de weg met Digimon-ijs, de opvolger van Pokémon. Dit is een sinaasappelroomijs met citroen/vruchtenijs op een stokje met afbeeldingen van de figuren uit de Digimon-televisieserie. Deze rage is vooral in Duitsland groot. De serie op RTL trekt op hoogtijdagen 1,1 miljoen kijkers. Er zijn al 150.000 cd’s van verkocht en McDonald’s heeft half januari het startschot gegeven voor een vier wekende durende promotieactie rond Digimon bij hun HappyMeals. De rage zal, is de verwachting, ook over Nederland uitwaaien. De eerste gevolgen waren op de Horecava al zichtbaar. Van der Kamp: ‘We hadden hier lepeltjes met Digimon-portretten. Die zijn de eerste dag allemaal al gestolen. Eeuh, meegenomen, zal ik maar zeggen.’