artikel

Softijsleverancier lanceert promotiemiddelen voor Friso en Delicia

Horeca

– De consument moet weer vaker de gang naar de cafetaria maken om er een softijsje of milkshake te eten. Verder dient de cafetariahouder meer omzet te behalen met zijn softijs. Dat zijn de doelstellingen van de nieuwe promotiemiddelen en acties die softijsleverancier Friesland Madibic Food Service (FMFS) in 2001 lanceert. Deze lopen uiteen van een lachspiegel tot een ‘take-away’ concept voor softijs.

‘We zijn er voor jullie en we denken met jullie mee.’ Dat is volgens buitendienstmedewerker Michel Rietman van FMFS de insteek van de vertegenwoordigers van de softijsleverancier richting de cafetariamarkt. ‘Er is behoefte aan adviseurs in plaats van verkopers’, vindt Miranda Gooiker, marketing medewerkster van het bedrijf. De adviserende taak hebben de vertegenwoordigers ook ten aanzien van haar softijsmerken: Delicia en Friso. Het merk Frisiana is geschrapt en cafetariahouders kunnen kiezen voor Delicia of Friso. ‘Elk merk heeft zijn eigen verkoopargumenten’, legt Rietman uit. FMFS heeft de positionering van de merken gebaseerd op een consumentenonderzoek. Friso staat voor krachtig en jong, Delicia voor momenten van genieten. ‘Voor een cafetaria waar veel jongeren komen is Friso geschikt, en voor een dorp Delicia. We geven advies op basis van het onderzoek’, aldus Gooiker.

Kwaliteitsprogramma
Adviseren is ook van belang bij het hygiëne kwaliteitsprogramma dat FMFS heeft opgestart voor Friso en Delicia. Het betreft een pakket maatregelen om de hygiëne rond softijs te bevorderen. ‘Uit onderzoek weten we dat de klanten nog steeds twijfelen of softijs een veilig product is’, legt Rietman uit. Het programma bestaat uit een hygiënehandboek, controlelijsten, drie keer per jaar controle door hygiënebureau De Wit en een certificaat. Het pakket is geïnspireerd op het kwaliteitsprogramma dat al twee jaar voor het merk Frisiana bestond. Rietman, oud-medewerker van Frisiana, is er trots op dat het kwaliteitsprogramma voortleeft bij Friso en Delicia. Hygiëne is volgens hem een belangrijk item. Cafetariahouders onderschatten bijvoorbeeld hoe snel nabesmetting optreedt, weet hij. Van de circa 56 cafetaria’s die in 2000 bij Frisiana deelnamen aan het kwaliteitsprogramma, is 80 procent bij de eerste keuring afgewezen en 60 procent bij de tweede. ‘Dat is wat mij betreft te veel’, aldus Rietman. ‘Het is vaak een kwestie van onwetendheid’, merkt Gooiker op. Vertegenwoordigers van FMFS adviseren cafetariahouders hoe ze de hygiëne rond softijs kunnen verbeteren. Betere hygiëne moet uiteindelijk leiden tot meer vertrouwen bij de consument en meer verkoop van softijs.

Cool’ imago
Naast het kwaliteitsprogramma heeft FMFS ook nog een paar andere verkoop stimulerende acties op stapel staan voor 2001. Zoals een scooter-actie voor Friso. Klanten van de snackbar kunnen daarbij een scooter naar eigen ontwerp winnen. ‘Doel is softijs en milkshake een ‘cool’ imago te geven bij jongeren. Uit onderzoek weten we dat tieners niet zo gauw een softijsje bij de cafetaria eten’, vertelt Gooiker. Eind 2001 kunnen ijseters bij snackbars die Friso verkopen, een reis naar de Olympische Spelen in Salt Lake City winnen. ‘Doel hiervan is te laten zien dat er wat gebeurt in softijsland .Softijs is een leuk product voor in de winter’, legt Rietman uit. ‘Ons doel is dat de cafetariahouder het hele jaar softijs gaat verkopen’, vindt hij. Voor het merk Friso introduceert FMFS ook een lachspiegel. Deze kan de cafetariahouder in plaats van zijn stoepbord gebruiken. ‘Het is een blikvanger op straat om de consument naar het softijs te sturen’, legt de medewerker van FMFS uit.

Take-away’ concept
Het merk Delicia krijgt een compleet andere uitstraling: zwart-wit foto’s met sfeer. Dat moet ijs eten als moment van genieten uitstralen, legt Gooiker uit. Om dat imago te ondersteunen komt FMFS met een speciale zwart-wit freecards. Verder introduceert de softijsleverancier een ‘take-away’-concept. Dat bestaat uit een speciaal door De Jong Disposables uit Tynaarlo ontworpen verpakking. Het is een doos met een handvat. In de box zitten vier vakjes waarin vier ijsjes gaan. ‘Klanten willen steeds vaker thuis van een ijsje genieten’, aldus Rietman. ‘We weten dat er vanuit de cafetariamarkt vraag naar was. Het is lastig om softijsjes met hoorntjes in een papiertje te verpakken’, aldus Gooiker. Het ijs is maximaal 20 minuten te bewaren in de doos. Rietman denkt dat er zeker een afzetmogelijkheden voor dit ‘take-away’ concept. ‘De markt voor thuisconsumptie van ijs stijgt, kijk maar naar de multipacks.’