artikel

Suzi MacDonald maakt zich geen zorgen om Wall Street

Horeca

Hoog bezoek kortgeleden in het Best Western Dish Hotel in Enschede. Vice president International Operations Suzi MacDonald van Best Western International was er voor de officiële kick off van de Best Western Hospitality School; een trainingsprogramma voor directies en personeel van alle 38 Nederlandse bij Best Western aangesloten hotels. Een uniek initiatief in de Best Western-wereld, want aangesloten hoteliers in andere landen zijn nog niet op het idee gekomen.

MacDonald was er om het initiatief te prijzen en om met de pers te spreken. Want het gaat goed met Best Western. Wereldwijd in 85 landen zijn zo’n 4200 onafhankelijke drie- en viersterrenhotels aangesloten bij Best Western, dat z’n hoofdkantoor heeft in Phoenix Arizona. De hotels kopen gezamenlijk in, maken gebruik van het Best Western-reserveringssysteem en marketingfaciliteiten.Best Western noemt zich de world’s largest hotelcompany, maar bezit zelf geen hotels. Reden wellicht dat Best Western door de buitenwacht meer als een samenwerkingsverband wordt gezien dan als een echte hotelketen. En wat in de hectische wereld van de hotellerie helemaal opmerkelijk is, is dat Best Western een non-profit company heet te zijn. MacDonald mag dat trouwens graag onder de aandacht brengen: ,,What members pay, is what we spend. We hoeven geen winst te maken en maken ons dan ook niet druk over Wall Street.’’ Reden waarom volgens haar Best Western voor deelnemers (MacDonald heeft het over leden) goedkoper is dan andere ketens en ook nog eens de ‘best value’ biedt.Wat de expansie van Best Western betreft, zegt MacDonald te focussen op Azië. Best Western wil de komende twaalf maanden z’n naam verbinden aan 22 hotels in China, Korea en Singapore. Het gaat voor een belangrijk deel om nieuwe, door investeerders opgezette projecten. In Nederland zal Best Westen van 38 naar 45 leden groeien. MacDonald zegt de expansie hier volledig over te laten aan directeur Best Western Hotels Nederland, Willem Hein.