artikel

Take Air in juni 2001 van start

Horeca

Grotere, luxere hotels in de VS beschikken vaak over een omvangrijke centrale ruimte, die plaats biedt aan diverse restaurants en zalen, elk met hun eigen karakter, uitstraling en doelgroep. Over een klein half jaar zal een dergelijke restauratieve cluster ook in ons land te zien zijn. Niet in een hotel, maar bij de Holland Media Groep in Hilversum.

In totaal werken bij Holland Media Groep (Veronica en RTL) in zo’n 450 mensen, deels in een soort volcontinu. Daarnaast worden de negen verschillende, bij elkaar liggende panden van HMG bevolkt door artiesten, medewerkers van derden en bezoekers en programmagasten. Iedereen maakt nu nog gebruik van het centrale bedrijfsrestaurant. Met ingang van juni gaat de cateringsituatie dratisch veranderen. Dan gaat HMG van start met Take Air.
Take Air wordt een multifunctionele mix van bedrijfsrestaurant, publieksrestaurant, partyruimte, lounge-bar en studioruimte. Take Air wordt momenteel gebouwd, in een voormalige opslagloods van HMG.
Het concept van Take Air is een gezamenlijke inspanning van HMG en huiscateraar Restoplan, architectenbureau RDM uit Nijmegen en Lift, adviesbureau voor concept en vormgeving, eveneens uit Nijmegen.
Restoplan neemt de exploitatie op zich, deels voor eigen rekening en risico, met een winstdelingsconstructie. De investeringskosten komen voor rekening van HMG en bedragen om en nabij de 2,5 miljoen gulden.

Industriële luxe
Take Air wordt multifunctioneel. Het ZB-gedeelte is primair als bedrijfsrestaurant bedoeld, maar staat in principe open voor iedereen. Zoals het HMG-ers vrij staat om ook in het à la carte gedeelte te eten, als ze dat willen. De studioruimte is met name bedoeld voor opnamen, maar ook voor partijen. De wintertuin is vooral voor groepen bezoekers, maar kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor opnamen waarbij publiek aanwezig is. De bestaande plafondhoogte van acht meter wordt niet wezenlijk teruggebracht, behalve in de lounge-bar.‘
Het is de bedoeling dat naast alle luxe de industriële sfeer van de loods bewaard blijft’, zegt facility manager Marcel Jacobs van HMG.
Het à la carte restaurant moet volgens Jacobs een belangrijk culinair trefpunt in Hilversum worden. ‘Men moet hier komen om te kunnen zeggen dat men er geweest is. En dat men bijvoorbeeld naast Barend en Van Dorp heeft zitten dineren.’
Prijzen in het à la carte gedeelte lopen uiteen van 15 gulden voor het goedkoopste voorgerecht tot 67,50 voor het duurste hoofdgerecht. De keuken wordt Frans, Japans, Italiaans. De prijzen in het self-service restaurant zijn bescheidener en het assortiment ook. De HMG-ers betalen met een magneetcard, om hen te onderscheiden van de andere bezoekers van Take Air.