artikel

Teambuilding

Horeca

Erik Klop is hoofdredacteur van Snackkoerier. Via zijn column ‘Klops Praatpaal’ geeft hij zijn visie op de wereld van snacks, frites, ijs en belegde broodjes.

Menig bedrijf en samenwerkingsverband greep de jaarwisseling aan om medewerkers of leden een hart onder de riem te steken. De een deed dat al in december en noemde de bijeenkomst een jaarvergadering, de ander koos voor januari om aan de hand van een nieuwjaarsreceptie een blik op de toekomst te werpen. Ik bezocht twee van dergelijke bijeenkomsten. Het ging in beide gevallen om samenwerkingsverbanden van cafetaria’s.
In december nodigde cafetariaformule Smulwereld de aangesloten leden uit voor een feestje in Claus Partycentrum te Hoofddorp. Gerard Sterkenburg, general manager van de overkoepelende organisatie Fast Food Concepts, zette er de missie van Smulwereld uiteen. ‘We willen de beste zijn en ons van anderen onderscheiden’, zo vatte Sterkenburg het streven op stimulerende wijze samen. Hij werd in zijn woorden gesteund door hoog bezoek. Oud-keeper Hans van Breukelen meldde vanuit zijn sportachtergrond dat kampioen worden met een drietal aspecten te maken heeft: tactiek, coaching en spelers. ‘De tactiek is de formule, de coach is de cafetariaondernemer en de spelers zijn de medewerkers’, zo vertaalde Van Breukelen zijn ervaringen in de voetballerij naar de fastfoodbranche. ‘Daarin staat één begrip centraal:
teambuilding.’ Om mij heen zag ik een aantal cafetariahouders knikken. De woorden van de 78-voudig international waren niet aan dovemansoren gericht. En het diner dat voor de leden volgde, werd nog gezelliger dan Smulwereld in zijn stoutste dromen had gehoopt.
Precies een maand later greep ook de beneden de grote rivieren actieve cafetariaketen Snackpoint het nieuwe jaar aan om bij de leden het teamgevoel te promoten. In een tot partycentrum omgetoverde grot in het Limburgse Geulhem gebeurde dat onder meer met de presentatie van een nieuwe rundvleeskroket. Exclusief voor de aangesloten cafetaria’s, bereid naar ‘de smaak van Limburg’ en samen met een aantal Snackpointleden ontwikkeld door niemand minder dan topkok Cas Spijkers. ‘Zo’n snack komt ten goede aan het imago van de cafetariabranche en versterkt het exclusieve Snackpointgevoel’, legde formuledirecteur John Mordang mij uit.
Een goed werkend samenwerkingsverband gaat natuurlijk veel verder dan een eigen kroket of positieve woorden van een bekende sportcoryfee. Maar het geeft wel aan dat Snackpoint en Smulwereld met de inhoud en doelstelling van hun formule opbouwend omspringen. En zo zijn er nog wel meer ketenbedrijven die hun beleid positief bij de leden voor het voetlicht brengen. Wat is het dan jammer om te merken dat een van de oudste cafetariaketens het momenteel laat liggen. Jawel, ik heb het over Kwalitaria, waarbij de ledenbijeenkomsten nog slechts in een ruzieachtige sfeer plaatsvinden. Het is de hoogste tijd dat ook deze formule de gelederen weer snel sluit. Al is het maar voor het imago van onze branche.