artikel

Tien ijsfeiten

Horeca

Onderzoeksbureau Foodstep (voorheen Grande Cuisine Foodstep) in Wageningen zet voor Snackkoerier/IJsrevue regelmatig actuele cijfers en feiten op een rij. Dit keer tien feiten over ijs.

feit 1 Na snacks en frites vormt de omzet van ijs de derde plaats voor de cafetaria. Van de totale omzet wordt gemiddeld 8% ingevuld door ijs.

feit 2 IJs is voor de cafetariahouder een marketing product. Vooral het verpakte ijs leent zich uitstekend voor combinatie-acties met andere producten. Bijvoorbeeld bij een menu, gratis of tegen gereduceerd tarief, een ijsje na.

feit 3 Om een tegenwicht te bieden, focust de cafetaria in de randstad zich meer op producten welke voor de consument onderscheidend zijn ten opzichte van de supermarkt. Bijvoorbeeld echt softijs maak je met verse melk van … of schepijs met smaak haal je bij de vakman. Dit zijn voorbeelden van producten waarbij het vakmanschap kan worden gecommuniceerd naar de consument.

feit 4 Het aandeel verpakt ijs laat over heel Nederland een vergelijkbaar beeld zien. In de randstad wordt verhoudingsgewijs echter bij meer cafetaria’s schepijs en softijs aangeboden.

feit 5 Softijs wordt met name aangeboden door de grotere cafetaria’s en/of ketens. Een logische verklaring hiervoor is de grote investering welke gemoeid is met de aanschaf van een softijsmachine. Eenzelfde beeld laat de milkshakemachine zien. Opvallend is echter dat het zuiden van het land minder milkshakemachine telt.

feit 6 Van de cafetaria’s aangesloten bij een keten verkoopt 19% schepijs. Van de cafetaria’s die niet bij een keten aangesloten zijn, verkoopt 30% schepijs.

feit 7 Kiest 93% van de niet-ketengebonden cafetaria’s voor een A-merk handijs, bij de ketens is dit percentage ‘slechts’ 86%. Kijkende naar soft- en schepijs dan is de verhouding juist ondersom. Van de ketens gebruikt 73% een A-merk, voor zowel soft- als schepijs. Van de niet-ketengebonden cafetaria’s verkoopt gemiddeld 55% softijs en schepijs van een A-merk.

feit 8 Ketengebonden cafetaria’s die met A-merken werken, laten een positieve correlatie zien met het rendement. Als onderdeel van de formule wordt het ijs tegen een hogere verkoopprijs verkocht in vergelijking tot andere cafetaria’s.

feit 9 Binnen het verpakte ijs heeft het merk Ola een dominante positie. Door de intensieve marketingacties en innovaties hebben veel cafetaria’s de voorkeur voor dit merk. Na Ola volgt Motta op ruime afstand. De private labels nemen een derde plaats in.

feit 10 Voor softijs is het merkenaanbod zeer verdeeld. Naast enkele A-merken zijn ook de private labels sterk vertegenwoordigd. Op het gebied van softijs wordt geen merkenbeleid richting de consument gevoerd, waardoor kleinere leveranciers hun positie in de markt gemakkelijk kunnen behouden.