artikel

Wat is nieuws?

Horeca

Een veel gebruikte definitie voor nieuws is: alles wat afwijkt van het normale. Dan blijft nog de vraag in hoeverre het afwijkt, met andere woorden: hoe groot is het nieuws. Elementen waar journalisten naar op zoek zijn, zijn: conflict, emoties en het afwijkende.

Natuurlijk geldt dit niet voor alle media even sterk op elk moment. Het tv-nieuws mikt op een ander publiek dan een opinieweekblad en hanteert dan ook andere selectiecriteria. Criteria die een horecavakbladjournalist gebruikt om berichten te publiceren zijn bijvoorbeeld: actualiteit, cijfers (bijvoorbeeld uit onderzoek) en uiteraard de link met de horeca.

De nieuwsselectie is een doorlopend proces dat door een groot aantal factoren beïnvloed wordt: de status, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de bron, hoe verloopt het contact, wanneer is de deadline. Ook de tijd van het jaar speelt een rol. In de zomermaanden, de zogenaamde komkommertijd, wordt nog wel eens wat geselecteerd dat normaal niet tot nieuws gerekend zou worden. Bovendien wordt de selectie ook bepaald door min of meer toevallige factoren als: is er tijd voor, levert het een mooi plaatje op? Centraal in dit alles staan de beslissingen van journalisten.