artikel

Yofruit nieuw leven ingeblazen

Horeca

Het ijsconcept Yofruit beleefde tijdens de Horecava in Amsterdam een nieuwe start. Op 8 januari presenteerde de eigenaar van Yofruit, Koos Admiraal, het (vernieuwde) ijsconcept op de horecavakbeurs. ‘De combinatie van schepijs met bevroren vruchten en de smaak ervan maken Yofruit bijzonder en onderscheidend ten opzichte van de rest van de markt’, vindt Admiraal.

Admiraal omschrijft het ijs van Yofruit als ‘functional food.’ Hij is ervan overtuigd dat dit ijs ‘gezonder’ is dan dat van collega’s. Hij legt uit waarom. ‘Veel collega’s gebruiken veel meer suiker en een hoger vetpercentage. Dit ijs is zeer fruitig, niet zoet en calorie-arm door de toevoeging van magere yogurt.’ Het ijs van Yofruit bestaat uit ambachtelijk bereid schepijs en bevroren vruchten. Deze ingrediënten gaan in een machine. Daar worden ze vermalen tot het eindproduct. ‘Door het ter plekke mengen van ijs en vruchten krijg je een hele specifieke smaakbeleving. Je behoudt het vruchtvlees’, aldus Admiraal. Het concept bestaat naast de ingrediënten en de ijsmachine uit een counter met merkuitstraling. ‘Het is een shop-in-shopformule die drie vierkante meter in beslag neemt’, aldus de eigenaar.

Ambachtelijk ijs
Verschil met andere bestaande concepten van ijs vermengd met fruit is, volgens Admiraal, dat het bij Yofruit om ambachtelijk ijs gaat. Een ambachtelijk ijsbereider maakt dit ijs voor Yofruit volgens een bepaald recept. Wie die ijsbereider is wil Admiraal niet verklappen. ‘Dan breng ik de concurrentie misschien op een idee.’

Verder zit er in het ijs van Yofruit bevroren vruchten. ‘Dat heeft twee voordelen: de structuur van het ijs blijft stevig en doordat de temperatuur van het ijs onder de 14 graden Celsius blijft, heb je geen bacteriegroei’, aldus de eigenaar van het concept. In september 2000 nam hij de ijsformule over van Martinus Schenkel. ‘Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Ik heb vijf bakkerswinkels en een eigen bakkerij gehad’, vertelt Admiraal. Schenkel deed het concept van de hand omdat er problemen waren met de ondersteuning en de leveringen van de grondstoffen aan de uitbaters van Yofruit-verkooppunten. Dit probleem heeft Admiraal opgelost doordat hij in zee is gegaan met Baktotaal-lid Brobanka in Zevenaar. Zij verzorgen de distributie en ondersteuning. Door heel Nederland hebben zij servicepunten.

Voor het ijsconcept Yofruit moeten cafetariahouders 25.000 gulden neertellen. Dat is volgens Admiraal ‘weinig’ ten opzichte van andere concepten. De eigenaar van de formule gelooft dat een Yofruit-corner in een cafetaria voor meer omzet kan zorgen. ‘De cafetaria zal ijsomzet verliezen als ze geen antwoord weten op de ijsconcepten zoals Australian Homemade. Ze moeten meegaan met hun tijd om omzet te behouden. Met Yofruit kunnen ze dat.’