artikel

Zeven producten en leveranciers over het ‘hart van de cafetaria

Horeca

De bakwand: het hart van de cafetaria. Snackkoerier geeft in dit nummer fabrikanten en leveranciers van frituurinstallaties de gelegenheid om iets over hun producten te vertellen. De bedrijven zijn benaderd met een zestal vragen:
In welke mate is uw bedrijf innovatief?
Wat dragen uw producten ertoe bij dat cafetariahouders hoger rendement kunnen bewerkstelligen?
Wat verstaat uw bedrijf onder service aan de cafetariahouder?
Hoe speelt uw bedrijf in op de HACCP-eisen?
Wat is voor u een gebruiksvriendelijke bakwand?
Waarin onderscheiden de producten van uw bedrijf zich van collegabedrijven?
Snackkoerier heeft geprobeerd een zo volledig mogelijk overzicht te bieden.

Hermann’s Koeltechniek BV
Overs Dorpsstraat 61
3043 CN Rotterdam
telefoon: (010) 41 56 822

Hermann’s volgt naar eigen zeggen de ontwikkelingen op de markt op de voet. Zo levert het bedrijf de EPRI van het Amerikaanse merk Frymaster.
De EPRI elimineert pieken in het verbruik door de energie toevoer naar de elementen te beheersen. De temperatuurcontrole gebeurt nauwkeuriger. Het bedrijf claimt dat, door het gebruik van microchips in plaats van kwikschakelaars, de friteuse stiller, compacter en betrouwbaarder is.
De EPRI heeft een geïsoleerde pot, hetgeen een aanzienlijke besparing van het energiegebruik oplevert. Door het filtersysteem is op het verbruik van frituurvet te besparen. De friteuses die Hermann’s levert zijn voorzien van een elektronische thermostaat die schommelingen van 1 graad registreert. Het vet bereikt daardoor aan het eind van het bakproces weer de ingestelde temperatuur. Dat geeft volgens de leverancier kortere baktijden en er kan continu gefrituurd worden. Dit levert een hogere capaciteit tijdens piekmomenten. Cafetariahouders kunnen zeven dagen in de week terecht bij Hermann’s voor onderhoud en reparatie.
De schoonmaak van de bakwand wordt eenvoudiger door open vetpotten zonder vlampijpen en naadloze inbouw. Ook de zeer grote koudezone en het filtersysteem zorgen ervoor dat het vet langer meegaat.
Het filterproces kan bij de bakwanden van Hermann’s op gebruikstemperatuur gebeuren. Daarbij is het vet van de ene pot naar de andere over te pompen. Ook zijn de bakwanden optioneel van een gebruiksvriendelijke computer te voorzien. Met een druk op een toets is de baktijd ingesteld.
Friteuses en onderdelen zijn uit voorraad te leveren. In de open vetpotten van de gasfriteuses bevinden zich geen vlampijpen. De friteuses kunnen worden uitgerust met een veilig ‘hands-off’ filtersysteem. In de elektrische friteuses van Frymaster bevinden zich vlakke verwarmingselementen met een oppervlak dat vijftig procent groter is dan bij ronde elementen.

Bakovens van Frymaster worden overigens ook geleverd door Engelen-Heere BV in Rotterdam, telefoon (010) 42 23 077).

De Kuiper
Vrouwenakker 13
1428 RX De Kwakel
telefoon (0297) 56 18 94

De Kuiper kan nu ook een hoogrendementketel leveren. Volgens de fabrikant hebben deze ketels een hoge bakcapaciteit. De wanden zijn modulair opgebouwd. De klant kan zelf de breedte en indeling bepalen. Boven in de bakwand bevinden zich gekoelde ruimtes waar de werkvoorraad frites en snacks is opgeslagen.
De hoogrendementketels leveren door energiebesparing een direct financieel voordeel op, meldt de leverancier. Door de gebruiksvriendelijke indeling blijft het aantal handelingen beperkt. Hierdoor is een besparing op personeelskosten mogelijk.
De Kuiper heeft een 24–uurs servicedienst, waarbij de klant direct een terzake deskundige medewerker aan de telefoon krijgt, en niet een antwoordapparaat. De medewerker ziet meteen door middel van de computer welke apparatuur de klant heeft. Meestal is er telefonisch een noodoplossing mogelijk, zodat omzetverlies beperkt blijft. Is dit niet mogelijk dan zorgt De Kuiper dat er binnen twee uur een servicemonteur ter plekke is. Door de modulaire opbouw is het verwisselen van onderdelen dan een minutenkwestie.
De bakwand is naadloos opgebouwd. De cafetariaondernemer kan de wand makkelijker reinigen, stelt de fabrikant. Het vet is te filteren door een automatisch systeem. Daarmee verlengt men de standtijd van het vet. Alle losse onderdelen zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk in een vaatwasser passen.
De Kuiper vindt dat het beperken van het aantal handelingen de gebruiksvriendelijkheid sterk vergroot. Een ergonomisch verantwoorde opbouw draagt daar aan bij. Sauzen, verpakkingen en snacks zijn volgens de fabrikant direct onder handbereik. De routing is vereenvoudigd, men loopt minder heen en weer. Verder draagt een makkelijke schoonmaak van de apparatuur bij aan de gebruikersvriendelijkheid.
Vooral op het gebied van het afzuig- en geurfiltersysteem onderscheidt De Kuiper zich van de concurrentie. De fabrikant zegt de luchtbehandeling zeer goed in orde te hebben. De Kuiper zegt maatwerk te bieden waar anderen ‘confectie’ leveren

Florigo Frying Equipment bv
Postbus 341
3440 AH Woerden
telefoon: (0348) 42 01 38

Florigo vindt gebruiksvriendelijkheid van haar bakwanden belangrijk. Daarom hebben de innovaties van het bedrijf daar ook meestal mee te maken. Een voorbeeld hiervan is het vetfiltersysteem dat door Florigo momenteel verder wordt geperfectioneerd. Het is de bedoeling dat niet meer handmatig de kranen van de frituurketels worden bediend, maar dat dit in de toekomst volautomatisch gaat.
Verder is Florigo actief op internet (www.florigo.nl). De bezoeker kan hier zelf een bakwand samenstellen. Door het opsturen van een formulier, krijgt de belangstellende een concepttekening thuisgestuurd. In de toekomst hoopt Florigo zo haar site op te bouwen dat de concepttekening meteen wordt geleverd.
De HR-frituurketels dragen bij aan verhoging van het rendement. Volgens Florigo moet bij de aanschaf van een bakwand echter ook gelet worden op de juiste indeling. Dat moet vooraf worden doorgesproken voordat de bakwand in productie gaat. Iedere cafetariaondernemer heeft immers zijn eigen ideeën over de ‘routing’ binnen de zaak
De service van Florigo is naar eigen zeggen tweezijdig. Mogelijke storingen worden zoveel mogelijk preventief voorkomen tijdens de fabricage. Ook heeft er vooraf een dubbele controle plaats van het gastechnische gedeelte, de elektrische bedrading en de elektronica. De servicedienst is 24 uur per dag bereikbaar en kan snel ter plekke zijn.
Florigo kiest voor robuustheid en kwaliteit. Design is wel belangrijk, maar het mag niet ten koste gaan van gebruiksgemak. De modellen van Florigo zijn ‘strak en tijdloos’.
Een technisch verschil met collega’s is volgens Florigo, dat het bedrijf geen gebruik maakt van warmtewisselaars in de frituurketels. De ketels beschikken over een grote koudzone voor de opvang van bakresten. Florigo noemt als voordeel hiervan dat de ketels makkelijk zijn schoon te maken en dat de bakresten geen nadelig invloed hebben op de kwaliteit van het frituurvet. Tevens is het gasvermogen afgestemd op de vetinhoud.

Hewigo Horeca Apparatenfabriek
Golsweg 22
7102 EC Winterswijk
telefoon: (0543) 51 24 23

Volgens Hewigo is capaciteitsafstemming van groot belang voor de cafetariaondernemer. Het bedrijf levert een bakwand die dezelfde hoeveelheid pannen heeft en waarin de vethoeveelheid hetzelfde blijft. Brander en computer stemmen de benodigde gas- en warmtehoeveelheid precies af. De klant heeft een keuze uit vier programma’s die onafhankelijk per pot ingesteld worden. Dat loopt van een ‘langzaam’ opwarmprogramma tot een turboprogramma voor als het extra druk is in de zaak.
De totale bakcapaciteit van de bakwand moet in relatie staan met grootte en omzet van een bedrijf. Vet- en gasverbruik, afschrijving en personeelslasten dienen een onderdeel te zijn van een verkoopgesprek. Hewigo meent met dit maatwerk een bijdrage aan een hoger rendement te leveren.
De apparatuur van Hewigo is zodanig ontwikkeld dat onderdelen altijd gemakkelijk toegankelijk zijn. Bij een storing worden onderdelen niet ter plekke gerepareerd, maar zo snel mogelijk uitgewisseld. Bij de zeven dagen in de week bereikbare servicedienst probeert men de storing over de telefoon te lokaliseren, in veel gevallen kan de klant de klacht dan zelf oplossen. Bij spoedeisende hulp wordt een plaatselijke monteur ingeschakeld. Om deze service betaalbaar te houden verwacht Hewigo dat de klant storingen vroegtijdig meldt.
De bakwand is opgebouwd op een frame, de losse modules staan niet afzonderlijk op de grond. Er hoeft niet tussen bijvoorbeeld 24 poten gedweild te worden. Ook is de bakwand geheel op maat en naadloos opgebouwd. Dat vergemakkelijkt volgens Hewigo een goede schoonmaak. Verder kan het vet automatisch worden gefiltreerd en naar een andere pot gepompt. De potten hebben geen vlampijpen of warmtewisselaars. Dat maakt het reinigen gemakkelijker.
Hewigo houdt de bakwanden zo eenvoudig mogelijk, met weinig obstakels. De wanden zijn als de klant dat wil met automatische sausdispensers uit te rusten.

Hegro Fabrikant van Horeca Apparatuur
Finse Golf 14
3446 CK Woerden
tel. 0348-413197

Hegro zegt continu bezig te zijn met innovaties. Zo meldt het bedrijf dat Hegro de hoog rendement ketel heeft uitgevonden. Eén van de laatste innovaties is de gecomputeriseerde ‘snacktimer’. Vanuit een hoofdmenu kunnen cafetariahouders 40 producten en 40 diepvriesprogramma’s inbrengen. Een beeldscherm geeft aan welk product klaar is. De eigenaar/bedrijfsleider is de enige die met een pincode de programma’s kan veranderen. Optioneel is nog een aansluiting aan de kassa. De producten in de frituur worden dan meteen doorgegeven aan de kassa.
De snacktimer zorgt voor een constante bakwijze Door de vaste programmering wordt tijd en gas bespaard. Alleen de energie die echt nodig is, wordt gebruikt.
De snacktimer zorgt ook voor een stuk gebruiksvriendelijkheid. Verder vindt Hegro het belangrijk dat de bakwanden simpel te bedienen zijn. Vooral niet teveel knoppen en andere toeters en bellen.
Hegro werkt enkel met dealers en ziet dat als een stuk service. De klant heeft op die manier altijd een dealer met service in zijn regio zitten. Dit bespaart volgens Hegro een hoop tijd (geen files) en voorrijkosten.
Op de HACCP-normen speelt de fabrikant in door afgeronde hoeken, naadloze bladen, het wegwerken van verbindingelementen en het naadloos inlassen van apparatuur. De bakwand moet voor de ondernemer makkelijk en goed schoon te maken zijn. Het High Cool Systeem boven de ovens zorgt ervoor dat alle producten op de juiste temperatuur blijven.
Onderscheid met de concurrentie zit volgens Hegro in haar gastechniek. De ketels worden op drie plaatsen verwarmd: onder de plaat, aan de zijkanten en in de ketel. Dit zorgt voor een goede circulatie en turbulentie van het vet. Het voordeel hiervan is volgens Hegro sneller bakken en het vet minder snel vervangen.

Kiremko Duurland bv
Oostzee 8
3446 CH Woerden
tel. 0348-475555

Volgens Kiremko zijn de laatste jaren met name op gebied van haar frituurapparatuur verbeteringen gemaakt. De bakwanden zijn op diverse punten aangepast. Zo is er een nieuwe ketelconstructie ontwikkeld met een eenvoudig ketel-reinigingssysteem. De routing bij de bakwand is verbeterd door een in de bakwand geïntegreerde koeling en sausdispensersysteem. De bakwanden zijn uitgerust met friteusecomputers met baktijdenprogramma’s.
Door een optimale temperatuursbeheersing ontstaat er een beter eindproduct, meldt Kiremko. Verder zijn er meer bakpunten op minder vierkante centimeters mogelijk. Door een efficiënte ketelconstructie kan er met minder ketels worden gewerkt. Een betere bakcapaciteit zorgt voor meer rust in de spits. Tenslotte wordt beduidend minder vet en gas gebruikt.
Kiremko vindt het belangrijk dat een bakwand zo is ingericht dat ook onervaren krachten goed kunnen bakken en snel kunnen reinigen. Dit alles moet niet ten koste van de kwaliteit en de veiligheid gaan.
De HR-ketel heeft een geavanceerd reinigingssysteem. Aan de ketels hecht geen vuil meer en ze moeten nog enkel worden schoongespoeld. Schoonwrijven met een papieren doek is niet nodig. De afbraak van het vet is aanzienlijk trager dan bij bakwanden van andere vakbedrijven, meldt Kiremko. Het vetfiltersysteem onderscheidt zich door gescheiden leidingen waardoor gefilterd vet niet meer door vervuilde leidingen terug gepompt wordt. Daarmee wordt ingespeeld op de HACCP-normen, net als met de naadloos uitgevoerde apparatuur, de afsluitbare koeling in de bakwand en de oilsensor. Binnenkort komt een geïntegreerd vetkwaliteitssysteem op de markt.
Storingen gebeuren vaak op momenten dat het druk is voor de cafetariaondernemer. De besturingsunit is echter binnen een paar minuten uit te wisselen door een monteur. Diverse soorten onderhoudscontracten zijn mogelijk. De 24-uurs servicedienst is 7 dagen per week bereikbaar. Een andere vorm van service is volgens de fabrikant de grote keuze aan frituurketels en de diverse designs.

Perfecta Kamerik bv
Van Teylingenweg 126
3471 GG Kamerik
tel. 0348-401289

Perfecta loopt voorop met innovaties, stelt het bedrijf. Zo won Perfecta in 1995 de innovatieprijs Midden Nederland met haar Perfectime frituurwand. Perfecta was niet de eerste aanbieder van hoog rendement frituurwanden, maar volgens eigen zeggen wel de eerste met een vrije keuze uit ronde, vierkante of rechthoekige ketels. Begin vorig jaar is de MMX geïntroduceerd. Dit is volgens het bedrijf ‘de meest gebruikersvriendelijke snackcomputer van de branche’.
Onervaren medewerkers hoeven geen nummers meer van buiten te leren, doordat er wordt gewerkt met toetsen met afbeeldingen die oplichten. Bovendien heeft iedere computer ook nog een tekstdisplay, waarop staat welk product er wordt gebakken.
Eind 2000 is de drie mands-systeem in alleenstaande toestellen gepresenteerd. In februari dit jaar ontwikkelde Perfecta een nieuwe visoven met schone ketels.
Perfecta probeert toestellen te bouwen die makkelijk schoon te maken zijn met een digitale aansturing. Dat maakt het mogelijk dat ongeschoold en dus goedkoper personeel er mee kan werken. Tenslotte stelt de bakwandspecialist dat haar toestellen vaak maar 50 procent van de vetinhoud hebben dan die van de concurrent.
Een serviceteam staat klaar als de klant die nodig heeft. Service begint bij het bedrijf echter bij het advies van de accountmanager. Deze adviseert onder andere over de routing, indeling van de zaak en de fiscale voordelen.
Onder goede hygiëne verstaat Perfecta weinig naden. Daarin ontstaat viezigheid en ontwikkelen zich bacteriën. Deurtjes aan de voorkant lijken volgens Perfecta handig, maar zijn funest als het gaat om de hoeveelheid naden.
Tenslotte wijst het bedrijf er op dat met haar ovens ‘de gebruiker echt geld kan verdienen’. Opvallend is dat Perfecta nu bijvoorbeeld een actie heeft waarbij de ondernemers bij aanschaf van een nieuw fornuis, twee bezorgscooters cadeau krijgen..