artikel

Toen wij uit Vught vertrokken …

Horeca

Je hele hebben en houwen in Brabant achterlaten en 100 kilometer hogerop in het Gooi weer neerstrijken om daar je partycateringbedrijf voort te zetten. Dat is geen kleinigheid. Bij Rosell & Van der Heijden weten ze er alles van. Bijna een jaar zit de van oorsprong Brabantse partycateraar nu in het voormalige Verhaaf-pand in Naarden. Directeur Stefan van der Meer vertelt over de impact van zo’n verhuizing op het bedrijf én op het personeel.

Toen wij uit Vught vertrokken …

Het lijkt zo’n prachtige oplossing: je bent uit je ‘jasje’ gegroeid als partycateraar en gaat op zoek naar een groter pand en dan, na veel rondkijken en informeren, dient zich daar opeens dé kans aan. Te koop: een compleet ingericht partycateringbedrijf dat vele malen groter is, met perfecte keukens, enorme magazijnen en prima kantoorruimte. Alleen, het bedrijf ligt in een heel ander deel van het land. En dan heeft zo’n verhuizing toch heel wat voeten in de aarde, weet Stefan van der Meer, directeur van Rosell & Van der Heijden inmiddels.‘
Voor de medewerkers is zo’n verhuizing toch een heel ingrijpende gebeurtenis’, vertelt hij. ‘We hebben nu 28 mensen in vaste dienst, waarvan er een aantal nog steeds op en neer naar het zuiden rijdt. Maar we zijn ook medewerkers kwijt geraakt die liever in Brabant bleven werken. Aan de andere kant is er ook personeel blijven hangen van de vorige cateraar. Bovendien zit je ook met cultuurverschillen. Brabanders uiten zich niet zo snel, terwijl westerlingen meer het hart op de tong hebben.

Relatiemarketing
Ook wat de relaties met opdrachtgevers betreft, moet de directeur flink investeren. ‘Je merkt toch dat het gezegde ‘uit het oog uit het hart’ opgeld doet. Contacten met je relaties moet je blijven onderhouden. Liefst moet je bij iedere partij zelf aanwezig zijn, al is het maar een half uurtje. Dus ik ben nu hier in het Gooi druk bezig nieuwe contacten te leggen. En, als zeg ik het zelf, daar ben ik goed in. Ik vind het leuk opdrachtgevers over de streep te trekken, een partij binnen te halen. De prijs is daarbij vaak niet het belangrijkste criterium. Ook de kwaliteit van de catering is niet altijd doorslaggevend want we kunnen allemaal wel fatsoenlijk koken. Nee, volgens mij is het vooral een kwestie van gunnen. Dat ze je een partij geven omdat ze je een aardige vent vinden die ze wel vertrouwen. Het draait vooral om relatiemarketing.’

Ambitieuze doelstellingen
Omdat Rosell & Van der Heijden in het nieuwe pand de ruimte heeft, wil en moet de organisatie ook flink groeien.Van der Meer: ‘Onze moederorganisatie, Compass Group Nederland, heeft dit grote pand natuurlijk niet voor niets gekocht. Wij willen van een omzet van acht miljoen naar 30 miljoen in de komende vijf jaar. In ons business plan staan dan ook een aantal ambitieuze doelstellingen. Zoals een prestigieuze locatie in eigen beheer. Verder willen we nauwer samenwerken met evenementenorganisaties. En mochten er overnames van partycateringbedrijven actueel worden, dan hebben wij dat zeker aandacht voor.
Ook hebben we net een locatiegids uitgebracht, een losbladig systeem waarin al onze locaties per rubriek zijn samengebracht. Ik wil sowieso dingen meer visueel maken, geen ellenlange offertes, maar mooi vormgegeven arrangementen laten zien. Zo van: ‘Kijk dat kunnen wij allemaal voor u doen…’. Partycatering is en blijft toch glamour’, besluit de overtuigde ondernemer.