artikel

Vakwedstrijd streeft naar nóg hoger niveau fastfoodbranche

Horeca

Het twee maandelijks vakblad Snackkoerier organiseert jaarlijks de verkiezing Cafetaria van het Jaar. Hieronder beknopt wat deze wedstrijd inhoudt.

Voor wie?
De inschrijving staat open voor snackbars, cafetaria’s, fritures, snackwagens, snackkramen en andere frituur- en fastfoodverstrekkers die minimaal drie jaar bestaan en een bruto-jaaromzet vanaf €136.135,- hebben. In het algemeen geldt dat de omzet van deelnemende bedrijven voor minimaal dertig procent afkomstig is van gefrituurde producten.

Waarom?
Snackkoerier schreef in 1992 de vakwedstrijd voor het eerst uit. Het doel is van deze jaarlijkse verkiezing is om een spijsverstrekkend frituurbedrijf te laten dienen als een voorbeeld voor de branche. Bovendien tilt de vakwedstrijd het vak en de sector naar een nóg hoger plan.

De beoordeling
De jury van de wedstrijd Cafetaria van het Jaar bestaat uit Peter Baggerman (Down-To-Earth Consultancy), Bert Harks (HAAK Horeca Adviesgroep in Best), Cees Scherrenburg (cafetariaondernemer, Febo in Tilburg) en Albert Zuurveld (van fastfoodketen Robin Food en adviesbureau Amstelconsult). Zij beoordelen de deelnemers volstrekt onafhankelijk. Elk jurylid legt daarin zijn eigen nadruk. Criteria die in de beoordeling meespelen zijn onder meer assortiment, presentatie, hygiëne en bedrijfsvoering.

Is de test zwaar?
Finalisten van voorgaande edities ervoeren de wedstrijd als een zware, maar nuttige test. De eerste selecties hebben plaats op basis van het vragenformulier, een anoniem bedrijfsbezoek door de mysterieshopper en ingezonden (foto- en ander) materiaal. De tien tot twaalf semi-finalisten dienen jaarstukken van de laatste drie jaren te overleggen. Deze worden onder strikte vertrouwelijkheid geanalyseerd door HAAK Horeca Adviesgroep. De vijf of zes finalisten ondergaan ook uitgebreide bedrijfsbezoeken en interviews. Daarbij komen de ondernemers uitvoerig aan het woord over hun visie, de bedrijfsfilosofie en aspecten als omgang met personeel, management, inkoop, boekhouding en omgang met en benadering van klanten. Uiteindelijk blijven drie genomineerden voor de titel Cafetaria van het Jaar over.