artikel

Valsemunters in de startblokken

Horeca

Criminelen grijpen de introductie van de euro aan om nog snel even van hun valse guldenbiljetten af te komen. Ook leeft met name bij ondernemers groeiende angst dat valsemunters straks op grote schaal via de horeca namaak-eurobriefjes in omloop gaan brengen.

Onder criminele organisaties is grote interesse in de komst van de nieuwe Europese munt, verklaart Albert van Veldhoven, specialist valsemunterij van de politieorganisatie Europol, tegenover Misset Horeca. ‘De horeca is altijd al een geliefde plek geweest om vals geld in omloop te brengen. Daar waar mensen onder grote druk moeten werken, slaan valsemunters hun slag. Dat zal in de overgang naar de euro helemaal het geval zijn. Het is de laatste kans om van vals geld af te komen.’
Van Veldhoven verwacht dat vroeg of laat ook valse eurobiljetten zullen opduiken. ‘We weten dat criminelen zich voorbereiden of zelfs al bezig zijn met het drukken van vals geld. Nu al zijn valse exemplaren onderschept, op Sicilië en in Noord-Europa.’ Dat is opmerkelijk, omdat tot nog toe niemand een officieel biljet heeft gezien. Er staan wel plaatjes afgedrukt op bijvoorbeeld de eurosite, maar beeld en formaat zouden sterk afwijken van de echte briefjes. In Nederland zijn nog geen valse eurobiljetten aangetroffen.

Misbruik
Horecaondernemer Rob Schut, eigenaar van onder meer café-restaurant Dante aan de Amsterdamse Spuistraat, voorziet grote problemen. Vooral wat de herkenbaarheid van de eurobiljetten betreft. ‘De briefjes uit Portugal zien er anders uit dan die uit Nederland. Voor de Duitse, Griekse en Franse en eurobiljetten uit alle andere aan de euro deelnemende landen geldt hetzelfde. Er zijn zoveel verschillen en niemand weet op dit moment precies wat die verschillen zijn.’ Volgens Schut zullen criminelen straks misbruik maken van de onbekendheid met de nieuwe biljetten. ‘Als valsemunters willen toeslaan, is de overgang naar de euro de uitgelezen kans. En de horeca is voor die lieden een ideaal werkterrein. Nu al is het op drukke avonden lastig een vals briefje van honderd van een echte te onderscheiden. Zeker de mensen achter de bar, die vaak natte handen hebben en zo het papier niet optimaal voelen.’
Schut wil zich graag tegen risico’s indekken (‘ik voel er niets voor om met een pak waardeloos geld te komen zitten’), maar van verzekeraars en banken krijgt hij tot nog toe geen respons.

Opletten
Albert van Veldhoven van Europol waarschuwt ondernemers goed te letten op de echtheid van de biljetten. ‘Kijk, als je bij elke betaling je ogen dicht doet, ben je een makkelijke prooi voor gasten met vals geld, zo simpel is het. De risico’s zijn dus bekend, en er zijn voldoende hulpmiddelen als uv-lampen en blacklights voorhanden om die risico’s zo beperkt mogelijk te houden. Als je die middelen niet in huis hebt, ben je in mijn ogen als horecaondernemer niet verantwoord bezig.’
Medio september start de Nederlandsche Bank samen met het Nationaal Forum voor de introductie van de euro een campagne over de echtheidskenmerken van de nieuwe euromunten en -biljetten. Koninklijk Horeca Nederland raadt ondernemers aan personeel tijdig op de hoogte te brengen van de kenmerken door bijvoorbeeld een opleiding of een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren. Het is verder handig de echtheidskenmerken in een display achter de bar, balie of receptie te plaatsen, zodat medewerkers ook in de hectiek van het dagelijkse werk enig houvast hebben.