artikel

Enthousiaste coach motiveert personeel

Horeca

Een leerproces verloopt een stuk sneller als medewerkers gecoacht worden door iemand met meer ervaring.

Wanneer?
De behoefte aan coaching kan op elk moment ontstaan. Bijvoorbeeld als u nieuwkomers wilt inwerken. Of wanneer er behoefte is om de huidige krachten bij te scholen omdat ze nieuwe vaardigheden of taken onder de knie moeten krijgen.

Wie?
De coach moet een expert zijn die goed met de medewerkers kan omgaan. Het is goed als hij of zij van nature al een zekere autoriteit heeft. Hiermee wordt bedoeld: natuurlijk overwicht, zonder dat het stoort. Een goede coach is iemand die tussen de mensen staat, die niet te beroerd is om de handen uit de mouwen te steken en die meewerkt. Dit kweekt respect en zo laat de coach meteen zien hoe het moet. Zijn of haar enthousiasme bepaalt het succes.

Vaardigheden
Om te voorkomen dat medewerkers in de stress schieten als ze gecoacht gaan worden (‘doe ik het niet goed dan’, zullen ze zich afvragen) moet de coach over een aantal vaardigheden beschikken. Analyseren (vragen stellen), gestructureerde feedback geven, actief luisteren en suggesties doen (zorgen voor een mogelijke oplossing) zijn de vaardigheden die nodig zijn.

Als u besluit om met een coachingprogramma te starten, bereid dat dan goed voor. Dat kan door aantekeningen te maken aan de hand van het coachingmodel.

Coachingprogramma