artikel

Internet

Horeca

Is bestellen via internet sneller dan de gewenste artikelen op een papiertje zetten en doorfaxen? Nee, eigenlijk niet. Het nut van de internetsites van de brouwerijen zit in andere dingen. Van productinformatie en speciale aanbiedingen tot persoonlijke bestelgeschiedenissen en discussieforums.

Voor de brouwers is het dé manier om hun klanten te laten zien dat ze meegaan met de tijd. Bovendien is het een prachtige manier om het groeiende aantal producten en diensten naast de dranken op een interactieve manier onder de aandacht te brengen. Prima klantenbinding.
Bierbrouwers en drankengroothandels Interbrew en Heineken zijn de grote voorlopers in bierland wat betreft bestellen via internet. De site van Interbrew is sinds vorig jaar oktober in de lucht en inmiddels bestelt 7,5 procent van de klanten via internet. De Heineken-site heeft net de pilot achter de rug en is sinds kort voor alle klanten beschikbaar. Grolsch komt eind augustus of begin september met een internetbestelmodule.‘

Voordelen
Tja, ik was over het telefonische bestellen tevreden en bestellen via internet gaat niet per se beter of sneller’, zegt Sandra Zwartjes, eigenaar van Bar La Caleche in Alphen aan de Rijn en klant bij Heineken. Maar ze ziet wel voordelen van het bestellen via internet. Vooral wat betreft aanbiedingen. ‘Voorheen ging de aanbiedingenkrant op de stapel oud papier en was ik ‘m kwijt wanneer ik met bestellen begon. Op de site zie ik in een oogopslag waarop ik geld kan besparen.’ Handig vindt ze ook de persoonlijke bestellijst, waar de meest bestelde producten al op rij staan. Ze schat dat ze ongeveer 90 procent van de tijd bezig is met bestellen. De andere informatie op de site is extra. Ze maakt er amper gebruik van.

Bestelhistorie
Interbrew heeft andere ervaringen, hoewel het concern zich realiseert dat de klant alleen voor harde informatie naar een brouwerijsite komt. Van de 15 procent van de klanten die met een wachtwoord de hele site kan zien, bestelt slechts de helft per internet. De rest komt er voor de managementinformatie, zoals de persoonlijke bestelhistorie met nettoprijzen. Alle klanten kunnen met een wachtwoord hun historie zien. ‘Met het overzicht met mijn eigen inkoopprijzen krijg ik een beeld prima beeld van de kostprijs van bier en andere dranken’, vindt Fred Paap, eigenaar van café Koper in Zandvoort.