artikel

Inwerkschema van nieuwe (vaste) medewerkers

Horeca

Doel van het inwerkschema is om nieuwkomers op hun gemak te stellen. Door uitgebreid tijd voor ze te nemen, zullen ze een positief beeld krijgen van het bedrijf en enthousiast aan de slag gaan.

Voorbereiding
Ontvang de nieuwkomers op een rustig moment van de dag (niet één uur voordat ze aan de slag moeten of tijdens topdrukte). Zorg ervoor dat u tijd hebt vrijgemaakt als ze zich melden en stel het huidige personeel op de hoogte van een rondleiding. Dit zorgt voor rust, zowel bij u zelf als bij de nieuwe werknemers.
Rondleiding
Begin met een rondleiding door het hele bedrijf. Niet alleen de keukens, restaurants, pantry, bars, bowlings maar ook schoonmaakkasten, personeelsruimten, magazijnen, koelingen en dergelijke kunt u laten zien.

Afdelingen
Laat de afdelingen zien en vertel de bijzonderheden hierover (de piekuren, omzetten, aantal medewerkers, kritieke punten/momenten). Betrek de afdelingsverantwoordelijke erbij en laat hem of haar het verhaal doen.

Collega’s
Stel alle directe collega’s voor met hun functie.

Coach
Koppel een coach aan de nieuwe medewerkers. Dit kan een chef zijn of een eerste medewerker. Deze persoon is er voor het inwerken en om de vragen van de nieuwkomers te beantwoorden. Koppel niet te veel nieuwe medewerkers aan één coach.

Rustpauze
Drink na de rondleiding rustig een kop koffie. Laat alle informatie op de nieuwe medewerkers inwerken. Vertel vervolgens wat de procedures, kledingeisen, pauzes en andere regels van huishoudelijke aard zijn. Geef ze ook informatie over de Mission Statement van het bedrijf en hoe de onderneming die wil bereiken. Ook kunt u de korte en langetermijn visie van het bedrijf uitleggen. Deel het hele verhaal uit in de vorm van een boekje. Geef ze het rooster, bedank ze voor hun tijd en stuur ze naar huis.

Aan de slag
Laat de nieuwe medewerker een korte tijd op alle afdelingen werken onder begeleiding van de coach en de locale verantwoordelijke. Zo leren ze het bedrijf en hun collega’s kennen. Ook krijgen ze respect voor alle werkzaamheden die gedaan moeten worden om er een succes van te maken.