artikel

Uniek binnen eenheidsworst

Horeca

Binnen de standaard blijven, maar toch overal anders. Dat is in het kort de doelstelling die grote hotelketens nastreven bij de inrichting van hun kamers. Voor de in dit metier gespecialiseerde interieurbedrijven is het zaak om binnen deze beperking met nieuwe oplossingen te blijven komen. Lichteffecten, innovaties in de badkamer en opvallende details in gang of lobby moeten van de hotelovernachting een unieke belevenis maken.

Uniek binnen eenheidsworst

Met 536 kamers en 126 zalen behoort Golden Tulip Conference Hotel Koningshof in Veldhoven tot de grootste conferentiecentra van Zuid-Nederland. Vooral op doordeweekse dagen is het er een drukte van belang. Bij de entree wordt druk mobiel getelefoneerd. Door de gangen snellen louter van een badge voorziene personen. Op weg naar weer een speech, voordracht of workshop, of juist terugkerend.
Een aantal van hen vleit zich neer in Porticato. Het in natuurlijke tinten gestoken restaurant bevindt zich niet ver van de ingang van het uitgestrekte complex. Een glazen, wegschuifbaar dak zorgt voor een mediterrane sfeer.

Hans Christian Rieb, interieurarchitect bij Interior Consult, blikt tevreden in het rond. Tot anderhalf jaar geleden was dit nog een kaal binnenplaatsje. Inmiddels is het restaurant een vaste pleisterplaats voor de conferentiegasten, die vaak meerdere dagen in Koningshof verblijven. ‘Het was een specifieke vraag van het hotel om een sfeervol restaurant te maken. Enerzijds voor bijvoorbeeld trainers die in de pauze niet samen met hun leerlingen willen lunchen, maar het moest ook een restaurant zijn dat de individuele gast zou aanspreken. Sinds kort richt het hotel zich namelijk ook op de lokale markt.’

Porticato maakt deel uit van een grootscheepse opknapbeurt die Interior Consult in Koningshof aan het doorvoeren is. Na de realisatie van de abdijbar, een langgerekt café in kloostersfeer, en een buffetrestaurant in strak moderne stijl, worden komende zomer de eerste 50 kamers gerenoveerd. ‘Het moet in twee weken tijd gebeuren, dat wordt heftig’, zegt Rieb.

Specifieke eisen
Anderhalf jaar geleden is Interior Consult verzelfstandigd van ‘moeder’ Golden Tulip. Jarenlang ging het interieuradviesbureau door het leven als Hotel & Leisure Design. Onder aanvoering van managing director Edzo Bosma werkt het bedrijf nog steeds veel voor GT, maar richt het zich nu ook op andere hospitalityprojecten in binnen en buitenland.
Eerder die dag zijn Bosma en Rieb al vroeg present in de lobby van Golden Tulip Museum Quarter in Amsterdam, het pas geopende crewhotel van de KLM. Beiden zijn naar de hoofdstad gekomen om de werkwijze van het bedrijf uit de doeken te doen en hun visie te geven op hotelinrichting anno 2001.

Gaat het in Koningshof om een renovatie, Museum Quarter is een nieuwbouwproject. Wel met specifieke eisen. De kamers in het hotel kunnen door de uiteenlopende aankomsttijden van de vliegtuigbemanningen soms twee keer per dag bezet zijn. Edzo Bosma: ‘Voorop staat dat de kamer rust uitstraalt, en snel en gemakkelijk schoon te maken is. Verder heb je maar weinig kastruimte nodig omdat de meeste mensen hier maximaal twee dagen blijven. Wel is er een bergruimte waar de KLM-koffer in past en is er standaard bijvoorbeeld een strijkunit aanwezig. En omdat het merendeel van de gasten vrouwelijk is, beschikt iedere kamer over een kaptafel met grote spiegel.’ Eenmaal boven op één van de kamers wijst hij op een opstaand randje, achter het gordijn. Het voorkomt dat er overdag ook maar één reepje daglicht de kamer binnen kan dringen. ‘Ook dat was een voorwaarde.’

Strakke lijnen in opkomst
De opdrachten in binnen- en buitenland verschillen sterk van karakter. In het ene geval wordt het interieurbedrijf van begin tot eind bij de inrichting en aankleding van het bedrijf betrokken; in een ander geval gaat het om een renovatie waarbij de oorspronkelijke stijl van het hotel zo veel mogelijk intact dient te blijven.
Desondanks signaleert Edzo Bosma een aantal algemene tendensen in de hotelwereld. Vrijwel iedere grote hotelketen wil, naast een gestandaardiseerde kamer, de gast iets unieks kunnen bieden. Ter illustratie wijst hij op een drietal enorme flessen dat als decoratie de lobby van het crewhotel opsiert. ‘We hebben laatst nog iets gedaan met driehonderd roeispanen’, vult Hans Christiaan Rieb aan.

Maar de toegevoegde waarde gaat verder dan een paar decoratieve elementen. Bosma: ‘Veel hotels willen graag een fitness- en saunaruimte. Of een zwembad. Dergelijke extra’s voor de gasten zijn goedkoper dan dat je iedere kamer apart een accent zou geven.’
Ook op grotere schaal zijn bijzondere overnachtingen mogelijk. ‘Door te spelen met kleuren, decoraties, vloerbedekking, lichteffecten en het plaatsen van unieke elementen in bijvoorbeeld de lobby, hoeven de kamers onderling niet van elkaar te verschillen om de gast toch een bijzonder verblijf te laten beleven’, voegt Edzo Bosma eraan toe. Hij gaat verder: ‘Iedere gast ervaart gezelligheid op een andere manier. Je ziet wel dat de nieuwe generatie hotelgasten meer belang hecht aan sfeer en beleving dan een paar jaar geleden. ‘De lijnen in de hotelkamers worden strakker. Ook komen er andere materialen in het interieur. Metaal in combinatie met natuurlijke materialen als steen en hout.’

Badkamer staat centraal
In de door de Interior Consult-directeur geschetste ontwikkelingen is een belangrijke rol weggelegd voor de badkamer. Bosma: ‘Gemiddeld brengt de hotelgast eenderde van de tijd dat hij niet slaapt in de badkamer door. Toch wordt deze ruimte bij renovaties vaak overgeslagen. Een hotelkamer gaat zo’n zeven, acht jaar mee. Een badkamer vijftien tot soms wel twintig jaar. Op een gegeven moment sluit hij niet meer aan bij de sfeer van de kamer. De badkamer wordt de komende jaren echt een hot item. Door middel van matglazen wanden zal hij optisch bij de rest van de kamer gaan horen. Het stelt hoge eisen aan de techniek. Toch is het mogelijk omdat luchtbehandelingsystemen de afgelopen jaren sterk verbeterd zijn.’

Meer techniek in de kamer betekent ook dat meer geld op tafel moet komen om een hotelkamer opnieuw in te inrichten. Edzo Bosma vertelt recentelijk een hotel in Berlijn te hebben gedaan voor ƒ8000,- per kamer. ‘Dat was heel basic, maar het ging wel om 200 kamers. Een gemiddeld viersterrenhotel geeft al snel tussen de ƒ14.000,- en ƒ18.000,- per kamer uit. En dan heb je een heel knappe kamer. Zaken als de badkamer en bijvoorbeeld de TV zitten niet in dit bedrag.’

Wensen in kaart brengen
Hans Christiaan Rieb legt uit dat Interior Consult het eerste gesprek met de opdrachtgever bij voorkeur met twee personen voert. ‘Een techneut en een artistiekeling. Zo kunnen we direct inschatten of de wensen van de ander haalbaar zijn. Je probeert te achterhalen wat voor hotel het moet worden. Alleen overnachten en ontbijt, of met een duidelijke restaurantfunctie? Sommige hotels hebben alleen een bar nodig en geen restaurant, omdat de gasten toch gaan eten in de stad. Maar ook is de vraag, welke uitstraling wil het hotel? Op wat voor type gast mikt men? Wij baseren ons ontwerp op dit soort gegevens.’

Daarnaast blijkt ook de staat van het pand van groot belang. Rieb: ‘Een nieuw gebouw heeft als voordeel dat alles in kaart is gebracht. Je weet exact waar de leidingen lopen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan tijdens het boren. In een hotel als Krasnapolsky wil het nog wel eens gebeuren dat je iets onverwachts tegenkomt als je aan het slopen bent.’
Voordat de opdracht een feit is, is het volgens Rieb zaak om al in de offerte alle onverwachte kosten mee te rekenen. ‘In Veldhoven bij Koningshof is het parkeren bijvoorbeeld gratis. Maar in veel andere plaatsen niet. Als je er een paar weken achter elkaar bezig bent, en je vergeet de parkeerkosten mee te rekenen, dan heb je pech gehad. We hebben het ook met Krasnapolsky meegemaakt. Het is daar verboden om ’s avonds de container met bouwafval voor de deur te laten staan. Iedere dag moest deze worden weggehaald en de volgende ochtend weer geplaatst. Als je negen weken verbouwt, dan lopen die kosten aardig op.’

Modelkamer geeft goed beeld
In conferentiehotel Koningshof mag Interior Consult binnenkort aan de slag in dik 50 kamers tegelijk. De conferentiemarkt is rustig in de zomermaanden. Rieb: ‘Dat is vrij uniek hoor. Meestal krijgen we maar een paar kamers tegelijk.’ Net als bij andere grote projecten is ook in Koningshof een modelkamer ingericht. ‘Dat adviseren wij altijd. Op die manier kun je het best zien hoe de sfeer van de kamers wordt, maar ook of de stopcontacten op de juiste plaats zitten.’De interieurarchitect toont hoe deze kamer in Koningshof alvast in een nieuw jasje is gestoken. Het enkele bed en slaapbankje hebben plaatsgemaakt voor een smal maar dubbel bed met de houten achterwand die ook in Museum Quarter de kamers kenmerkt. Dat de breedtematen van het bed beperkt zijn, heeft alles te maken met het feit dat de conferentiegast vrijwel altijd alleen op zijn kamer verblijft. Een blik in de badkamer leert dat ook deze flink onderhanden is genomen. Een nieuwe wastafel met houten omlijsting en een frisse betegeling zorgen ervoor dat de kamer weer een paar jaar meekan.