artikel

Vermisten werken vaak in de horeca

Horeca

Jongeren die van huis zijn weggelopen zoeken vaak een baan in de horeca om in hun levensonderhoud te voorzien. Dat blijkt uit een onderzoek van de Weglooplijn van het televisieprogramma Tros Vermist. Vermiste jongeren houden zich in de zomer veelal op in de horeca aan de Spaanse costa’s en andere populaire vakantiegebieden, en ook in eigen land.

Vermisten werken vaak in de horeca

De horeca is onder weggelopen jongeren populair als werkgever omdat zwartwerken in veel gevallen mogelijk is. Hierdoor is de anonimiteit gewaarborgd. Volgens Loes Leeman van de Weglooplijn (+31 (35) 628 28 28) is het niet de bedoeling dat horecaondernemers die denken met een weggelopen jongere te maken te hebben, hem of haar aangeven bij de Weglooplijn of Tros Vermist.`Het enige waar het ons om gaat is om de Weglooplijn – dus het telefoonnummer – onder de aandacht te brengen van degenen die zijn weggelopen, zodat ze iets laten horen aan het thuisfront.`

Boodschap
Leeman vraagt op dit moment specifiek de aandacht van de horeca omdat er tijdens de zomermaanden weer een piek in het aantal weglopers wordt verwacht. Door posters van de Weglooplijn op te hangen kunnen ondernemers de weglopers stimuleren een boodschap voor thuis achter te laten.
De Weglooplijn ging vorig jaar van start en is breed onder de aandacht gebracht in buitenlandse vakantiegebieden. De aandacht is nu vooral ook gericht op binnenlandse vakantieregio’s en met name de horeca daar: strandtenten, disco’s en jeugdhotels.

Hausse
Horecaondernemers kunnen posters van de weglooplijn telefonisch bestellen op nummer (035) 671 57 11 of (035) 671 52 34. Ze kunnen ’m ook downloaden van internet en uitprinten (www.vermist.nl).
De verwachte hausse van weglopers heeft volgens Leeman onder meer te maken met het aanbreken van de schoolvakanties. Scholieren of studenten met slechte studieresultaten of rapportcijfers lopen weg omdat ze bang zijn voor de pijnlijke confrontatie thuis.
Soms ook blijven jongeren weg wanneer ze met vakantie zijn gegaan, een vriend of vriendin hebben gekregen, een baan hebben gevonden of geestelijk in de problemen zijn geraakt. Regelmatig verdwijnen jongeren omdat sprake is van uithuisplaatsing of opname in een jeugdinstelling. Veel van hen nemen niet de moeite om het thuisfront in te lichten. Naarmate ze langer wegblijven wordt drempel om contact met thuis op te nemen hoger.
Na een jaar blijkt de Weglooplijn een goed ‘neutraal tussenmiddel’ te zijn om de achterblijvers te informeren, zo zegt Leeman.

Grieven
Wie gebruik maakt van de Weglooplijn kan een boodschap inspreken die vervolgens wordt doorgespeeld aan ouders of familie. Sommigen gebruiken de lijn alleen om een grief te uiten in de wetenschap dat er naar hun boodschap wordt geluisterd. De grootste groep die gebruikmaakt van de weglooplijn is erg jong. De leeftijd ligt tussen de 14 en 17 jaar. Evenveel jongens als meisjes maken van de lijn gebruik.
Kort na de openstelling in juli vorig jaar werd de lijn honderden keren per week gebruikt. Inmiddels is de storm geluwd en zijn er per dag slechts twee tot vier gerichte telefoontjes. De Weglooplijn hoopt door een appèl te doen op de horeca dat veel verontruste achterblijvers een teken van leven krijgen van hun vermiste.

De Weglooplijn hoopt dat horecaondernemers de poster in hun zaak ophangen om weglopers te stimuleren het verontruste thuisfront een boodschap te sturen. De poster is op te vragen via telefoonnummers (035) 671 57 11 of (035) 671 52 34. Downloaden via internet kan ook: www.vermist.nl