artikel

De milkshake: een voedzame lekkernij

Horeca

Tijdens de zomerperiode neemt in de cafetariabranche de vraag naar koele producten toe. Naast ijs en frisdrank draagt dan ook de milkshake bij tot de omzet.

In Nederland kent de milkshake zijn oorsprong in Den Haag. Daar opende de melk- en ijsonderneming De Sierkan in 1949 naar Amerikaans voorbeeld een zogenaamde milkbar. Gestoken in geel met lichtgroene uniformen voorzagen de serveersters de klant van koffie, thee, limonade, ijs en iets geheel nieuws: een milkshake. Nadien vond de voedzame lekkernij, op basis van melk, ijs en siroop, met wisselend succes in heel het land zijn weg naar de consument. Het waren vooral de Amerikaanse ketens die er vanaf de jaren 70 voor zorgden dat de milkshake een vaste plaats in het fastfoodassortiment verwierf.
Anno 2001 is het product ook uit de traditionele cafetaria’s vrijwel niet meer weg te denken. De meeste softijsmachines kennen een functie voor de bereiding van milkshakes. Veelal beperkt het assortiment zich tot de smaken vanille, banaan, aardbei en chocolade. Wellicht is het in de zomermaanden te overwegen de koele zuiveldrink ook in minder gangbare smaken te presenteren. Wat te denken van citroen, bosbes of, als de weersomstandigheden wat tegenzitten, een milkshake met een ‘warmere’ smaak, zoals koffie of pistache. Er zijn tegenwoordig volop machines op de markt waarmee U relatief eenvoudig kunt variëren. Zo zou U, naast een aantal ‘hardlopers’, bijvoorbeeld een ‘smaak van de week’ kunnen overwegen. Verandering van spijs doet immers eten.
Overigens hebben de uit Amerika overgewaaide fastfoodrestaurants bewezen dat een milkshake als component van een menu het goed doet. Cafetaria’s nemen deze combinatie inmiddels meer en meer over. Bij de dis is een milkshake als ‘drink’ een prima alternatief voor koffie en frisdrank.