artikel

‘Er zijn regels, punt uit

Horeca

Met het ophangen van een schildje met huis- en gedragsregels die gelden in een horecagelegenheid is in Arnhem de campagne ‘Er zijn regels, punt uit’ van start gegaan. Het eerste schildje werd onlangs onthuld door café-eigenaar Albert Cornelissen en cafetariaondernemer Herman Polman. Ondanks dat de campagne is toegespitst op de zogenaamde ‘natte’ horeca hangt Polman het schildje toch op bij de ingang van zijn cafetaria.

Een aantal overvallen op de cafetaria van Polman was voor het regiobestuur van de afdeling Arnhem Van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) reden de ondernemer uit te nodigen om het schildje met gedragsregels te onthullen. Hoewel Polman weinig last heeft van zich misdragende gasten gaf de cafetariaondernemer graag gehoor aan de uitnodiging. ‘Alles wat je als ondernemer kunt doen om agressie in je bedrijf te voorkomen is mooi meegenomen.’
Polman vindt het jammer dat hij zich als ondernemer met zaken als agressie moet bezighouden. ‘ Het is eigenlijk van de gekke dat je zo’n bordje in je zaak op moet hangen. Als ondernemer hoor je toch primair bezig te zijn met de verkoop van je product.’ Toch ziet hij wel voordelen bij het bord met regels. ‘ Je wilt als ondernemer de situatie in je zaak optimaal maken, als een bord met gedragsregels daarbij helpt levert dat wellicht extra klandizie op.’ Alleen een bord ophangen is volgens Polman niet genoeg. ‘Ik spreek klanten er altijd op aan als ze zich misdragen. Gelukkig komt dat maar zelden voor bij mij in de zaak.’

Zonder groeten
De cafetariaondernemer mist tegenwoordig een beetje vriendelijkheid bij de mensen. ‘Ze komen binnen zonder te groeten en tikken dan ongeduldig met een muntstuk op de counter om je aandacht te trekken. Als ze nu eens een vrolijk “goedemorgen” roepen dan krijgen ze de aandacht ook. Dat is toch één van de elementaire dingen die je vroeger leerde. Met een beetje vriendelijkheid ga je elkaar toch respecteren en waarderen.’
Polman zou het toejuichen als er voor de cafetariasector een apart schildje met huisregels komt. ‘De stijl moet hetzelfde zijn als het bord bij cafébedrijven en disco’s. Dat vergroot uiteindelijk de herkenbaarheid. De gasten zien dan in een oogopslag dat er huisregels gelden, maar een aantal regels moet aan de fastfoodbranche aangepast worden.’ Volgens Polman dienen er drie of vier regels die over kleding, glaswerk en toegangscontrole gaan veranderd te worden. ‘Dan zie ik graag als regel één: wees vriendelijk tegen elkaar.’

Overvallen

De eigenaar van Kwalitaria Kolibrie uit Arnhem geeft het liefst zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan de drie overvallen waarvan hij en zijn personeel het slachtoffer waren. ‘Ik heb na die overvallen, ondanks de verzoeken, géén interviews gegeven aan de lokale kranten. Volgens mij lokken dat soort verhalen alleen maar meer overvallen uit’, aldus Polman. Na iedere overval heeft de ondernemer het beveiligingsniveau in zijn bedrijf opgevoerd om voor zijn personeel een veilig werkklimaat te scheppen. Hij heeft nu camera’s die op een recorder aangesloten zijn. Tevens zijn er alarmknoppen die een stil alarm in werking stellen. ‘Die hebben rechtstreeks verbinding met het politiebureau.’