artikel

Even loungen bij de open haard in het personeelsrestaurant

Horeca

RIJSWIJK – Even lekker bijkomen in de stoel van de directeur en naar een cd’tje luisteren? Of een half uurtje loungen bij de open haard in de brasserie? Bedrijven werken zich in het zweet om werknemers het zoveel mogelijk naar de zin te maken. De bedrijfskantine met een balie en dienblad voor het belegde broodje is volgens de Compass Group passé voor bedrijven die met hun tijd willen meegaan. De lounge, brasserie en het grand cafe zijn doorgebroken.

‘Werknemers willen een ruimte waar ze zich welkom voelen, niet waar ze plichtmatig in de rij moeten staan voor onze hap’, is de constatering van E. Maurits van Compass Group. Het bedrijf verzorgt maaltijden voor zo’n 280.000 werknemers per dag. ‘Mensen eten en drinken steeds meer buiten de deur in hun vrije tijd, en wij merken dat veel werknemers die nieuwe lekkere dingen op het werk willen terugvinden. Ciabatta, zalm, we bieden het tegenwoordig veel aan. Het zal voor veel werkgevers niet de primaire doelstelling zijn, maar de honderden bedrijven die wij als klant hebben, zien wel dat je het de werkgevers naar de zin moet maken.’
De Compass Group verbouwde zo’n 1100 kantines, waarbij investeringen gemoeid waren van enkele tienduizenden guldens tot enkele tonnen per klus. De Compass Group denkt de komende jaren nog ten minste 500 kantines aan te pakken.

Knuffelbeest
Sommige bedrijven gaan nog verder, en bieden hun werknemers de gelegenheid onder werktijd binnen het bedrijf boodschappen te doen. Verkoop en catering groeien steeds dichter naar elkaar toe, stellen de bedrijven. Bedrijven als Corus, KPN Telecom, de Utrechtse rechtbank en Nike hebben winkels in huis, waar werknemers kleine cadeaus als een knuffelbeest of een bloemetje kunnen kopen. Facilitair bedrijf FHM gaat erg ver. Er is een stilteruimte waar men zich kan terugtrekken om een tijdschrift te lezen of naar muziek te luisteren. Het bedrijfsrestaurant is allang geen kantine meer, maar een brasserie, en in de gangen van het gebouw klinken oorstrelende geluiden. ‘Natuurlijk is catering voor de meeste bedrijven een punt waar je meestal geld moet bijleggen’, stelt R. Kaya, projectleider interne organisatie van FHM. ‘Maar wij draaien quitte. We hebben bedrijven in de omgeving uitgenodigd om ook gebruik te maken van onze brasserie. Met mooi weer is er een terras.’