artikel

Franchisenemers Al Capone’s stappen naar de rechter

Horeca

ALMERE – Pizzaketen Al Capone’s is in conflict geraakt met zijn franchisenemers. Die hebben bij de rechtbank in Utrecht een civiele procedure aangespannen tegen hun houdstermaatschappij wegens geleden schade. De schade is ontstaan door het geregeld uitvallen van de telefooncentrale gedurende een periode van anderhalf jaar. De winkels liepen daardoor bestellingen mis.

Er wordt niet meteen een schadebedrag geclaimd. De franchisenemers, de onderneming telt 34 zaken, willen eerst de rechter laten vaststellen dat Al Capone’s inderdaad ‘schadeplichtig’ is. Eventueel kan de kwestie dan alsnog buiten de rechtszaal worden opgelost.
De franchisenemers willen ook een vergoeding voor het schrappen van het gratis bestelnummer. Al Capone’s liet vorige week weten met dit bestelnummer te stoppen, omdat de telefooncentrale wordt geteisterd door jongeren die bellen maar niet bestellen. Dat kost de onderneming ƒ700.000 op jaarbasis. De franchisenemers menen recht te hebben op minstens de helft van deze ‘besparing’.

Overmacht
Al Capone’s beroept zich op overmacht. De houdstermaatschappij houdt zelf Telfort verantwoordelijk voor de telefoonstoringen. Eind vorig jaar kondigde de pizzaketen aan naar de rechter te stappen om van het telecombedrijf een schadevergoeding van ƒ2 miljoen te eisen. Volgens directeur A. Galiart zijn deze juridische stappen voorlopig op een laag pitje gezet, in afwachting van de uitslag van de procedure die de franchisehouders nu zijn begonnen. De onderneming doet overigens inmiddels zaken met een ander telecombedrijf. ‘En dat gaat goed.’
Voor het schrappen van het gratis bestelnummer wegens ‘de telefoonterreur’ heeft de houdstermaatschappij de franchisenemers een vergoeding aangeboden. Maar die werd als onvoldoende van de hand gewezen. Galiart tilt niet zwaar aan de civiele procedure. ‘Wij verwachten er via de rechter uit te komen.’