artikel

Jongeren storten zich op mierzoete mixdrankjes

Horeca

RIJSWIJK – Bierbrouwers krijgen er grijze haren van: ze dreigen het contact met jongeren te verliezen. De hedendaagse tiener stort zich op mierzoete mixdrankjes met rum en wodka en laat bier links liggen. Als deze jongeren straks volwassen zijn, hebben ze nooit echt bier leren drinken. Een dreiging van formaat voor de bierconsumptie, die toch al behoorlijk daalt.

De vraag naar gerstenat is al jaren tanende. In 1997 dronk de Nederlander gemiddeld jaarlijks 86,4 liter bier, aldus cijfers van het Centraal Brouwerij Kantoor, de belangenbehartiger van de bierbranche. Vandaag de dag is dat met 82,8 liter flink lager.
In Nederland verdwijnt jaarlijks 13 miljoen hectoliter bier in dorstige kelen. Honderd keer zoveel als de 13 miljoen liter aan mixjes die elk jaar worden geserveerd. Maar toch, vier jaar geleden bestonden de kant en klare mixjes amper.

Zoet met rum
Uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) blijkt dat mixdrankjes onder jongeren tot 25 jaar even populair zijn als bier. Van de jeugd drinkt 85 procent wel eens een mixdrankje. En dat doen ze dan vooral in het café of discotheek. Het lijkt wel alsof jongeren bier niet meer lekker vinden, zegt de horeca in het NIGZ-onderzoek. En: met een biertje in de hand tel je niet meer mee. De mixdrankjes zijn het populairst. Maar daarnaast zijn er nog de shooters als Underberg het en droplikeurtje Dropshot. Verder is er nog de groep alcopops zoals de alcoholhoudende fruitdrank Hooper’s Hooch.
Onder de mixjes is een grote rol weggelegd voor Bacardi Breezers, een zoet drankje met rum. Zo’n flesje kost in de kroeg ongeveer acht gulden en in de super drie gulden. In een heel hippe tent kan de prijs oplopen tot ƒ12,50.


Afzet verveelvoudigd
Een grove schatting leert dat consumenten jaarlijks ongeveer ƒ200 miljoen uitgeven aan dergelijke drankjes, waarvan het gros naar Bacardi gaat. Bij het bedrijf verbaast men zich keer op keer over het succes van het product. ‘Elke keer blijkt de vraag groter dan het aanbod’, zegt marketing manager J. Tinapp. Het afgelopen jaar is de afzet verveelvoudigd.
Bacardi Breezer bestaat ongeveer 5 jaar. De eerste twee jaar was het drankje bijna alleen te krijgen in de supermarkt. Een kwijnend bestaan was het gevolg. ‘We vroegen ons af of we wel verder moesten gaan met het drankje. We besloten tot een laatste poging’, zegt Tinapp.
Breezer werd bij enkele strandtenten en een geselecteerd aantal discotheken verkocht. Dat was het begin van een enorm succes. In korte tijd heeft de mix zich een plaats verovert, concludeert een zegsman van het strandpaviljoen De Karavaan in Scheveningen. ‘Die Breezers zijn gewoon niet aan te slepen. Sinds twee jaar gaat het heel erg hard. En nog steeds. Ik heb geen idee waar de populariteit vandaan komt.’

Bier blijft
De concurrentie zit intussen niet stil. Wodkaproducent Smirnoff heeft in het voorjaar ook een mix in een longneckflesje – een fles met een lange hals – bedacht: Smirnoff Ice. Verder zijn er mixen als T-tic, ijsthee met alcohol en Desperados, bier met tequilla. Ook Martini heeft een eigen variant; Martini Metz Ice, een mix van wodka en frisdrank. Al met al zijn er ongeveer honderd mixdranken op de markt.
Ondanks het succes van de trendy mixjes, zeggen brouwers zich nog niet al te veel zorgen te maken. ‘Bier blijft’, zegt een woordvoerster van Grolsch stellig. ‘Bier speelt een belangrijke rol in het patroon van consumenten.’Desondanks treft Grolsch wel zijn maatregelen. ‘We zien dat de smaak verschuift van bitter naar zoet. Daar hebben we op ingehaakt door vorig jaar de smaak ‘lemon’ te introduceren. Dit jaar hebben we bier met grapefruitsmaak op de markt gebracht.’ Voorzichtigheid blijft troef bij Grolsch. ‘Wat bij jongeren nu hip is, kan morgen weer helemaal uit zijn.’