artikel

McDonald’s sluit outlets in Amsterdam Arena

Horeca

Vijf jaar na de opening heeft McDonald’s besloten per 1 juli de zes outlets in Amsterdam Arena te sluiten. Belangrijkste reden die de fastfoodgigant hiervoor aangeeft is dat de formule niet geschikt is voor een stadion als Amsterdam Arena. ‘Onze maatstaven op het gebied van service en kwaliteit kunnen wij hier niet naleven’, verklaart Dirk van den Bogaart van McDonald’s. Dat de fastfoodgigant in de Arena niet mag frituren en daardoor dus geen frites kan verkopen, waarop een grotere marge zit dan bijvoorbeeld op hamburgers, speelt volgens hem geen rol.

De McDonald’s formule, fastfood op vrijwel elk moment van de dag, paste niet in de Amsterdam Arena. Maarten Wijdekop van Amsterdam Arena beaamt dat. ‘In twintig minuten, de rusttijd tussen wedstrijden, is het niet mogelijk om het beoogde rendement te halen.’ Van den Bogaart erkent dat de rusttijden een probleem vormden: ‘Om in zo korte periode duizenden bezoekers te verwerken, is bijna niet mogelijk, althans niet met de service en de kwaliteit die wij voor ogen hebben.’ Het achterblijven van de omzet noemt hij een gevolg daarvan.

Hamburger
Naast McDonald’s zijn er nog andere horecazaken in Amsterdam Arena. Deze worden geëxploiteerd door Catering Club (44 outlets) en Femo Catering (2 outlets). De eerste neemt de panden van het voormalige fastfoodconcern over. Wijdekop betreurt het vertrek. ‘Als vandaag of morgen de M van het pand wordt verwijderd, zal ik even moeten slikken’, zegt hij. ‘De Catering Club en Femo Catering hebben lang niet zoveel naamsbekendheid als McDonald’s.’
Om te voorkomen dat fastfood uit het stadion verdwijnt, is met beide exploitanten overeengekomen de hamburger te blijven verkopen. McDonald’s geeft aan in de buurt van de Amsterdam Arena nog wel een vestiging te willen openen. ‘In het entertainment center dat de gemeente er van plan is te vestigen, past ook een filiaal van ons.’ Het concern is bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden.