artikel

Wasserijrekening fors omhoog

Horeca

De wasserijrekening voor de horeca gaat fors omhoog. Een groot aantal wasserijen heeft besloten de prijzen voor de horeca stapsgewijs met in totaal 20 procent te verhogen. Het initiatief komt van de pas opgerichte UNHW (Unie Nederlandse Horeca Wasserijen). Volgens de organisatie gaat het slecht met Nederlandse wasserij-industrie. Faillissementen en gedwongen bedrijfsbeëindigingen zijn aan de orde van de dag.

Wasserijrekening fors omhoog

De horeca heeft wat betreft de kosten voor de reiniging van het wasgoed te lang voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten, meent de UNHW. De tarieven zijn dermate laag dat steeds meer wasserijen het hoofd niet boven water kunnen houden.
De nieuwe club legt de schuld van de ellende voor een belangrijk deel bij de NVW (Nederlandse Vereniging van Linnenverhuur- en Wasserijbedrijven) die jarenlang ‘verkeerde’ prijsadviezen en richtlijnen verstrekte op basis waarvan linnenverhuurders contracten met de horeca sloten. Die contracten laten nauwelijks ruimte voor een jaarlijkse verhoging van de prijs voor het wassen van het linnen.
De lage tarieven en hoge kosten leiden ertoe dat de wasserijen nauwelijks wat verdienen, verklaart de UNHW. Door deze situatie zijn er in Noord-Holland van de zes wasserijen nog maar twee over. Reden voor een groot aantal NVW-leden om een nieuwe organisatie (UNHW) in het leven te roepen. Landelijk zijn nog maar ongeveer 50 horecawasserijen actief, terwijl er dat twee jaar geleden nog zo’n 100 waren. Door het wegvallen van collega’s begint de capaciteit van de overgebleven bedrijven langzaamaan een probleem te worden. De Nederlandse horeca is goed voor twee miljoen kilo wasgoed per week.

Contracten
Volgens voorzitter Mike van Croonenbrug van de UNHW moeten zowel de horeca als de linnenverhuurders beseffen dat het vijf voor twaalf is. Van Croonenburg vindt een prijsverhoging vooral ook billijk omdat de horeca steeds hogere eisen stelt aan de wasserijen. ‘Restaurants denken allemaal dat ze een Michelinster hebben en hotels vijf sterren. De een wil z’n servetten zus gevouwen hebben en de ander zo. We hoeven er nog net geen waaiertje van te maken. Het beddengoed van hotels kunnen we niet zomaar door de mangel halen, zoals we dat met ziekenhuislakens doen.
Dan zijn er nog kostenstijgingen waar de wasserijen mee te maken hebben: loonstijgingen voor het personeel, hogere verzekeringspremies en stijgende milieu- en energierekeningen. De NVW berekende recentelijk een kostenstijging van slechts 6,5 procent, maar Van Croonenburg zegt dat alleen de inflatie al 5,5 procent bedraagt. Gemiddeld betaalt een hotelier voor het reinigen van een dekbedovertrek nu ƒ1,40, maar als de wasserij alle kosten doorberekent zou de prijs ƒ3,20 moeten zijn, meer dan de helft hoger dus.
Van Croonenburg hoopt de horeca ervan te kunnen overtuigen dat een drastische prijsverhoging noodzakelijk is, anders sneuvelen er nóg meer collega’s en moeten de ondernemers straks met hun wasgoed naar het buitenland. Het is nog maar de vraag of dat logistiek haalbaar is, aldus Van Croonenburg.
De voorzitter geeft overigens toe dat de horecawasserijen de problematiek voor een groot deel aan zichzelf te wijten hebben, doordat collega’s uit concurrentieoogpunt steeds onder de prijs zijn gaan zitten.