artikel

Halve finalisten ‘Cafetaria van het Jaar 2001’ bekend

Horeca

De jury van Snackkoeriers vakwedstrijd Cafetaria van het Jaar 2001 heeft zes snackbars toegelaten tot de halve finale. De selectie vond plaats op grond van de bevindingen van een mysterieshopper en een analyse van de laatste drie jaaropgaven door Bert Harks van HAAK Horeca Advies Groep in Best. Na een eerste voorselectie in juni vielen hierna nog eens acht kandidaten af.

De halve finalisten zijn in willekeurige volgorde: Cafetaria De Dirigent in Almere, Cafetaria De Violier in Almelo, Plaza Gastronomie Stegeman in Geldermalsen, Eet- en IJssalon Menzing in Haaksbergen, De Stoofpot in Udenhout en Koemans Snacks in Den Haag. Deze cafetaria’s kregen vorige week onaangekondigd bezoek van de voltallige jury voor een nadere inspectie van de zaak. Binnenkort zal Bert Harks de bedrijven ter plekke nogmaals financieel doorlichten. Vervolgens bepaalt de jury welke drie cafetaria’s zich plaatsen voor de finale. De winnaar van de titel Cafetaria Van het Jaar 2001 wordt op maandag 17 september bekend gemaakt. De finalisten dingen tevens mee naar de Fastfood Bokaal. Deze onderscheiding wordt beschikbaar gesteld door KHN sector Fastfood- en IJsbedrijven en gaat naar het bedrijf dat zich het best richting de klanten presenteert.

Onduidelijkheid
Volgens Bert Harks bleek uit de toegezonden jaarstukken dat bij veel cafetaria’s de administratie een zwakke schakel is. Bij meerdere bedrijfsonderdelen wordt geregeld onvoldoende uitsplitsing van de omzet aangebracht. Ook tabakswaren en soms zelfs verpakkingsmaterialen worden niet apart geboekt. Dit geeft volgens Bert Harks onvoldoende zicht op het rendement en bovendien onduidelijkheid bij de fiscus. ‘Ik heb mijn twijfels of de boekhoudkundige ondersteuning wel altijd voldoende gespecialiseerd is in horeca-aangelegenheden’, zegt Harks. ‘Bovendien vraag ik mij soms af of de ondernemers zelf hun boeken naar behoren kunnen doorgronden.’
De mysterieshopper laakt in zijn beoordelingen nogal eens de persoonlijke benadering van de klant. ‘Je wordt vaak pas opgemerkt als je aan de beurt bent’, zo laat hij weten. ‘Dit is trouwens een oud verhaal. Een ondernemer kan zijn zaak nog zo goed voor elkaar hebben, het personeel heeft hij niet altijd in de hand.’ Ook het streven naar bijverkoop laat volgens de mysterieshopper te wensen over. ‘Het personeel vraagt de klant te weinig of hij bijvoorbeeld een drankje of een speciaal sausje bij zijn bestelling blieft. Hiermee gaat een goede kans op rendementsverhoging verloren.’

I