artikel

Máximahype maakt hotelier in Leeuwarden woedend

Horeca

Hoteleigenaar T. Douma van het voormalig stadhouderlijk hof in Leeuwarden is het spuugzat: ‘die smerige hyena’s op jacht naar de Máximabuit.’ Daarom keert hij zich fel tegen een nieuw initiatief rond het aanstaande huwelijk tussen Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta.

Faber Pro-motion bv in Schiedam wil tijdens de kennismakingstour van de kroonprins en zijn verloofde door Nederland een vlaggentour maken. De grootste oranjefan van Nederland en eigenaar van een Máximawinkel, Johan Vlemmix, biedt tijdens die tour in iedere provincie een huwelijksvlag aan. Faber Pro-motion vroeg ook Douma of hij zijn vlaggenstok beschikbaar wil stellen.

In een brief trekt Douma fel van leer: ‘Het is een triest voorstel ter meerdere glorie van een vlaggenfabrikant; een ziekmakend voorstel. Wij zullen – als voormalig koninklijk paleis en plaats waar het aanstaande bruidspaar komt lunchen – met alle kracht proberen dit commerciële gebulder tegen te houden. Uw smakeloos gedoe is het toppunt van stakkerigheid.’ Douma besluit zijn brief met ‘weinig hoogachtig en met veel walging’.

De hotelier vond de Máximataferelen in het begin nog wel grappig, ‘want het is inderdaad een mooie meid. Maar wat je nu ziet, is dat haar naam op een walgelijke manier wordt misbruik voor allerlei commerciële belangen. Dat moet maar eens afgelopen zijn.’ Vanaf zijn vakantieadres in Portugal zegt hij zich soms te schamen Nederlander te zijn. Hij koos voor een stevige brief aan het adres van de vlaggenfabrikant omdat een brief in milde bewoordingen volgens hem geen effect heeft. ‘Uiteindelijk hoop ik dat de tour gewoon wordt afgeblazen, want dit gaat alle perken te buiten’, aldus Douma. De vlaggenfabrikant schrijft terug dat hij blij is met de woorden van Douma. ‘Zowel via de tv als via de krant wordt er aandacht aan besteed: precies wat we willen.’

S. de Waard van Faber Pro-motion zegt in een reactie dat de tour zeker niet wordt stopgezet omdat de meeste reacties in het land ‘zeer positief waren’. Hij erkent het commerciële karakter van zijn actie. ‘Maar dat komt ook omdat we een Máximaproduct hebben: de vlag met een portret van Willem-Alexander en Máxima. Deze is goedgekeurd door Rijksvoorlichtingsdienst. Wij vinden het dan leuk om op ludieke wijze aandacht te vragen voor ons product.’

Wat vindt u van de vercommercialisering in de horeca rond de Máxima-hype en het aanstaande Koninklijke huwelijk. Geef uw mening en discussieer met collega-horecaondernemers.

Geef hier uw mening