artikel

Omzetgroei horeca loopt verder terug

Horeca

VOORBURG – De horeca heeft het moeilijk. De eerste helft van dit jaar steeg de omzet weliswaar met 5,7 procent, maar in heel 2000 werd nog een groei van 6,8 procent gemeten. De omzetstijging was daarbij vrijwel geheel toe te schrijven aan prijsverhoging en niet aan meer consumpties, zo blijkt dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Omzetgroei horeca loopt verder terug

Nederlanders eten vooral minder vette tussendoortjes. Snackbars, lunchrooms en fastfoodtenten zagen hun omzet het tweede kwartaal groeien met 2 procent, maar na correctie van de prijsstijging zakte het omzetvolume 3,8 procent. Mede door de BTW-verhoging zijn consumpties in cafetaria’s 6 procent duurder in vergelijking met een jaar eerder. In 2000 haalden snackbars een volumetoename van 1,9 procent.

Minder moeilijk
Naast snacktenten hebben ook cafés hun voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet zien dalen. De omzet is in het tweede kwartaal gestegen met 7,6 procent, terwijl de prijsstijging 8,3 procent bedraagt. In 2000 steeg de omzet ook met ruim 7 procent, maar was de prijsstijging met 3,3 procent belangrijk minder hoog, aldus het CBS.
Restaurants en hotels hadden het iets minder moeilijk, maar ook hier nam de groei af. Restaurants zetten het tweede kwartaal weliswaar 6,9 procent meer om, maar na correctie voor de prijsstijging blijft een reële groei van 2,2 procent over. Na de omzetstijging van 10 procent in 2000 viel ook de groei bij hotels de eerste helft van 2001 terug naar 5,4 procent.

MKZ
Het bedrijfschap Horeca en Catering geeft verschillende redenen voor de verminderde klandizie. ‘Vooral hotels en cafés profiteerden vorig jaar van de vele buitelandse bezoekers tijdens het EK-voetbal. Daarbij zorgde de MKZ-crisis dit voorjaar voor minder gasten.’ De prijsverhogingen waren volgens de organisatie nodig om de gestegen kosten van inkoop, loon en energie op te vangen.